Missa inte del 1 där du får läsa om internationella smyckeformgivare och deras bästa råd. Läs den här.
Följ oss gärna på Instagram och Facebook där du får snabbast uppdatering inför kommande artiklar.
I den andra delen av artikeln får du inspireras av flera nordiska smyckeformgivare och deras resa. Läs om deras bästa råd och inspirerande resa. Vi tipsar även om olika vägar att gå om du vill bli juveldesigner.
Thomas Carlsson är de enkla linjernas mästare och det är nog inte för mycket att påstå att det är hans förtjänst att Engelbert har det där som många juvelhus eftersträvar: ett tydligt design-dna. Med sitt rena och enkla formspråk har han med precision skapat några av Engelberts mest ikoniska kollektioner (tänk ”The Legacy knot”).
Från början ville Thomas bli arkitekt, men som väl är blev det inte så. Efter två år på teknisk linje på gymnasiet tröttnade Thomas på alla hållfasthetsberäkningar och när han såg en annons om att de sökte guldsmedslärlingar till en firma tänket han att det kanske var något. Han sökte, blev antagen – och på den vägen är det. Thomas har också gått en 2-årig högskola i design, som då fanns i Köpenhamn.
Hur skulle du själv beskriva din design?
– Ren och enkel är väl det korta svaret. Jag benämner mig själv oftast som formgivare, snarare än designer. Jag arbetar med form, och vill skapa spänning och harmoni med hjälp av linjer.
Du firar snart fyrtio år som formgivare hos Engelbert. Hur hamnade du där – och vad är det som gör att just de är intressanta för dig?
– När jag hade avslutat mina designstudier visste jag bara att jag ville arbeta som formgivare på ett etablerat företag. Jag ville kunna fokusera helt på det jag kunde och inte lägga tid på det jag troligen var sämre på – som att driva eget. Att det blev just Engelbert var en slump och så här i efterhand känner jag att det var en otrolig tur.
Berätta lite om den kreativa processen hos Engelbert!
– Tidigare stod jag för idéerna och tog fram kollektionen. Numer tas riktlinjerna upp under ledningsmöten, sedan tar jag fram idéer från det som sedan gås igenom igen. När alla är nöjda sätts det i produktion. Jag vill helst ta fram de första modellerna i guld eller silver själv. Att smida och fila fram något ger oftast ett mycket bättre resultat, du kan känna dig fram på ett helt annat sätt. Dessutom händer det att jag ser något i en halvfärdig form, vilket skapat ett sidospår till något helt nytt, något jag missat om jag bara ritat. Dessutom är en ritning alltid tvådimensionell, oavsett hur bra du tecknar, och jag vill kunna vrida, vända och känna på det jag arbetar med. När jag är helt nöjd med den form jag fått fram kan jag rita eventuella varianter på den, då vet jag att det fungerar. Samarbetet med guldsmederna fungerar perfekt då jag i grunden också är guldsmed. Jag förstår de problem de kan hamna i och hur de skall lösas. Jag har ju oftast tillverkat ett prov själv.
Vilket är ditt bästa råd till den som vill bli formgivare?
– Skaffa dig kunskap om tillverkningen av det du vill formge. Att ha en gedigen guldsmedsutbildning i ryggen underlättar oerhört när man talar med dem som skall tillverka. Du kan även tillverka alla prototyper själv och lämna över till produktion först när du är helt nöjd.
Efva Attling behöver väl knappast någon närmare presentation, men i alla fall: Hon har skapat ett av Sveriges mest välkända smyckevarumärken. Och när hon 2018 fick Elles hederspris nämnde man i motiveringen att hon placerat svensk smyckedesign på den internationella kartan.
Efvas signum är smycken med budskap. Som gammal låtskrivare vill hon beröra människor med ord: ”Beauty with a thought”.
Som 16-åring fick hon jobb som lärling hos guldsmeden Bengt Liljedahl, men det var inte förrän 1996 som hon hittade tillbaka till smyckevärlden. Hon öppnade sin första egna ateljé/butik på Hornsgatan på Söder, och hennes smycken blev snabbt populära bland den svenska kändiseliten. Genom åren har hennes smycken även synts på Sarah Jessica Parker, Jennifer Aniston, Meryl Streep, Uma Thurman…
För Efva handlar design om nyfikenhet och att våga uttrycka sig.
– Jag är ombytlig och går på min känsla, så har det alltid varit.
Vad uppskattar du mest med att vara smyckedesigner?
– Friheten. Och att få inspiration från människor, natur, arkitektur, poesi…ja allt ifrån livet.
Vilket är ditt bästa råd till en blivande juveldesigner?
– När man har hittat sitt kall är det viktigt att vara ”true to your core”. Energi tillsammans ger drivkraft. Och så måste du ha tålamod, det är vägen framåt.
– Det är också viktigt att tänka på ekonomin. Om du inte har ett brinnande intresse för ekonomi – hitta en samarbetspartner som har det. Blod, svett och tårar alltså – och en massa kärlek till det du skapar!
Dannie Larsson studerade ekonomi – och konsthistoria – i Paris och jobbade sedan på bank innan hon slog in på en ny, glittrande bana. 2015 grundade hon Rare Jewelry. I dag skapar hon klassiska skönheter med modern twist. Ett signum är Pax Stretch-kollektionen, med bland annat elastiska diamantarmband och halsband som känns bekväma att bära tack vare den rörliga känslan i materialet. Funktion och design i fin harmoni.
Vad har du för råd att ge den som liksom du vill bli skapa ett eget juvelmärke?
– Tänk på vad som kan göra ditt märke unikt. Utveckla en stark identitet och en tydlig vision som kommunicerar dina värderingar och stil. Våga vara annorlunda. Våga lita på din design.
– Ett tips inför att starta upp en ny kollektion eller nytt märke, är att tillverka några prototyper av dina smycken. Testa dem på vänner och familj för att få feedback innan du lanserar. Det är även viktigt att jobba med rätt människor. Åk på mässor och events för att knyta kontakter inom branschen.
– Det är också viktigt att göra en tydlig affärsplan. Med en tydlig affärsplan och en unik design kan du lägga en bra grund för ditt smyckemärke och öka dina chanser till framgång!
Danska Ole Lynggaard Copenhagen är ett av Skandinaviens främsta juvelmärken. Nu har grundaren Ole Lynggaards barnbarn, Sofia Lynggaard Normann, tagit steget in i familjeföretaget. Nyligen lanserade hon sin första kollektion med smycken inspirerade av havet.
Sofia har ritat, målat, skapat klänningar, scenografi och dekorationer så länge hon kan minnas. Efter att ha avslutat gymnasiet bodde hon i Australien i ett år och efter det studerade hon design och smycken på olika skolor, såväl i Köpenhamn som i Antwerpen och London. De senaste tre åren har hon varit del av familjeföretaget på heltid.
Berätta – vad är viktigt för en juveldesigner?
– Att man designar något man själv drömmer om och själv skulle vilja bära. För mig är det grundläggande att skapa ett eget universum och låta kreativiteten växa där. Smycken berättar historier, de speglar vilka vi är och vad vi tycker om. Smycken är en form av att uttrycka sig själv. Sammantaget är smycken en nyckel till att kunna fortsätta vara lekfull och sann mot sig själv.
Guldsmeden Anette Roxnäs driver Etena Jewellery & Design i Gamla Stan. Hon har alltid ett leende på lut i sin design, och har även funnit det där som alla eftersträvar: ett tydligt design-DNA. Hennes signaturring ”StandAlone” fungerar både som ring och skulptur. När den inte pryder fingret, pryder den hemmet. Den kan stå för sig själv.
Hur kom du på den idén till ”StandAlone”?
– Det började med smycketävlingen Designforum för många år sedan, som anordnades av Guldsmedsmästarföreningen. Temat var fyrverkeri, eller om det var ädelstensbus kanske, och jag tänkte tidigt att jag ville göra något som pekade uppåt. Det blev en i vitguld med briljant, en i roséguld med rosa turmaliner och en i silver med blå topaser. Men jag ville också göra något mer. En ring som kunde stå sig själv. Den riktigt höga varianten av mina ”tävlingsringar” skulle knappast användas dagligdags och därför ville jag göra alla ringarna till små skulpturer som kanske kunde stå på en hylla och visas upp – inte gömmas undan i en byrålåda.
Anette vann första pris – och sedan dess har de där vinnar-ringarna fått många syskon, kusiner och sysslingar…
Berätta – hur utvecklade du din design?
– Ganska snart började jag göra jag lite kraftigare, mer användarvänliga modeller i silver med en stor sten i. Men sedan hände något mer när jag började modellera om ringen och nu har det blivit fler serier i serien. Jag började göra några lite lyxigare varianter av silverringen där jag lade till exempelvis en guldtopp och fyllde den med briljanter. Sedan välvde jag guldtoppen och lade till färgade safirer. Efter det ville jag experimentera lite mer åt blom-hållet och rundade till toppen av ringen.
– Så där har det fortsatt. Jag ser den ena varianten efter den andra framför mig och vill prova allt. Ibland börjar jag med stenarna. Jag provar och lägger upp dem, oftast safirer och briljanter i olika färger och toner, för att hitta spännande kombinationer och proportioner. Under arbetets gång dyker det upp nya saker som jag vill prova. Ibland av en ren slump, ibland mer planerat. Det är spännande hur det ena leder till det andra.
Vad skulle du säga krävs för att bli en skicklig guldsmed och formgivare?
– Förutom tålamod och envishet i mängder behövs nog både en nypa nyfikenhet och en gnutta mod: Lär dig nya saker, fundera över varför saker ser ut på ett visst sätt och försök sedan göra något som inte redan har gjorts.
Milano Jewelry Week (MJW) är en av årets viktigaste smycke-evenemang, med utställningar, föreläsningar samt prestigefyllda MJW Awarding Night. I höstas prisades svenska Atelier Ajour, för ringen Sunset, designad och tillverkad av guldsmeden Stig Granlund. Ringen utsågs till ”Best in Creativity” och valdes även ut att pryda omslaget till den ikoniska katalogen för samlingsutställningen Artistar Jewels, ett projekt som lyfter fram samtida smyckedesign.
Självklart måste man fråga en vinnare vad som krävs för att bli en skicklig guldsmed och formgivare?
– Att bli en skicklig guldsmed skulle jag vilja jämföra med vad som krävs för att bli en prima ballerina: fysiska förutsättningar och därefter många års dedikerad träning och inlärning.
– För att bli en skicklig smyckeformgivare måste du vara guldsmed, med förmåga att visualisera bilder av tänkta verk och ha kunskap i de tekniker som krävs för att förverkliga dem.
Form och budskap skall passa sin bärare – vad menar du?
– Eftersom smycken interagerar med bäraren måste man som formgivare kunna analysera individen eller målgruppen för att kunna anpassa formen till den känsla och budskap den skall förmedla.
Guldsmedsmästaren Kristina Johansson, KJ Design, tipsar om utbildningar.
Guldsmedsmästaren Kristina Johansson har en särskild känsla för färgstenar och när hon skapar fritt resulterar det ofta i massiva smycken med massor av stenar (sagan Tusen och en natt har alltid fascinerat henne). Designfrågan ligger henne varmt om hjärtat.
– Design är seriöst och det krävs en väldigt stor kunskap om då och nu och hur människor förhåller sig till världens händelser. Allt hänger ihop med färg, form och samtid.
Vad finns det för vägar att gå om du vill bli juveldesigner?
– Det bästa är att först lära sig grunderna på guldsmedsutbildningarna i Falköping, Mjölby eller Leksand och därefter gå en riktig designutbildning på Konstfack i Stockholm eller HDK i Göteborg.
– Du kan så klart även plugga utomlands, min dotter har exempelvis läst design på Instituto Marangoni, i London. (Finns också i Milano, reds anmärkning)
Hantverksprogrammet Guldsmed i Mjölby:
Dackeskolan i Mjölby arbetar med klassiska hantverkstekniker och fokuserar på traditionella metoder inom guldsmedshantverket. Man lär ut design och formgivning som en integrerad del av dessa tekniker.
Dackeskolan är en gymnasieskola, men Hantverk Guldsmed tar även in vux-elever.
Guldsmedslinje, Falköpings yrkeshögskola:
Treårig eftergymnasial utbildning inom yrkeshögskolan. Utbildningen är mer tekniskt inriktad på guldsmedsteknikerna, men det finns inslag av formgivning och design. De studerande läser kurserna Branschintroduktion, Konst- och stilhistoria, Design och Datorstödd design.
HDK-Valand, Högskolan för design och design i Göteborg: Kandidat- och masterprogram smyckekonst.
Konstfack, Stockholm. Ädellab: Kandidatprogrammet Smycke och corpus.
https://www.konstfack.se/sv/Utbildning/Kandidatprogram/Adellab-180-hp/
Lorenzo de´Medici, Florens: https://www.blueberry.nu/college-universitet/italien/lorenzo-de-medici/
Istituto Europeo Di Design, Milano: https://www.blueberry.nu/college-universitet/italien/istituto-europeo-di-design-italien/
Isitituto Marangoni: https://www.istitutomarangoni.com/en
Central Saint Martins, London: https://www.arts.ac.uk/colleges/central-saint-martins
NSG Sweden AB, samlar in och bearbetar dina personuppgifter för att anpassa din upplevelse av vår webbplats samt för att förbättra våra produkter och tjänster.
När som helst har du rätt att få tillgång till, korrigera och radera dina personuppgifter och att invända mot bearbetning av dina personuppgifter. Du kan utöva dessa rättigheter genom att skicka ett e-postmeddelande till följande adress info@aurumforum.se
NSG Sweden AB förbinder sig att respektera och skydda dina personuppgifter och din personliga integritet i enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till tredje part utan ditt godkännande.