Marknadsföring med hjälp av influencers
Influencer marketing (marknadsföring) har genomgått en enorm utveckling. Efter en ojämn väg full av upptäckter för online influencers och varumärken har influencer marketing numera blivit en kraftfull marknadsföringskanal för företag. Med det följer även en uppsättning nya regler och förordningar och, naturligtvis, trender. Hélène Poulit-Duquesne, VD för Maison Boucheron, sa i en intervju nyligen att de föredrar ett naturligt förhållningssätt till influencer marketing. Organiskt, om man så vill. Det franska varumärket tog sina första steg in i betald influencer marketing i Asien och arbetar med lokala varumärken för att säkerställa den mest effektiva strategin för varje marknad. För många etablerade smyckesmärken har det inte varit lika självklart att använda sig av influencer marketing. Deras infart har varit långsam och försiktig.
Unga guldsmeder, designers och varumärken har snabbt utökat sin verksamhet online med plattformar som Instagram och TikTok, och deras publik förvandlades ofta snabbt till organiska influencers. De hade utan tvekan mycket att vinna och mindre (synligt) att förlora.
Äldre företag kämpar ofta för att hänga med i den snabba marknadsföringsvärlden på nätet, och arvsvarumärken arbetar otroligt hårt för att skydda hur konsumenterna uppfattar dem.
Vacker ring från Boucheron.
Allt fler unga guldsmeder använder sig av Instagram och TikTok för att marknadsföra sin verksamhet.
Utmaningar
Men idag har de flesta företag någon form av influencer-marknadsföringsstrategi.
Men med att ”växa upp” tillkommer även ansvar. I Europa kräver nya regler och förordningar att influencers med många följare nämner när innehållet är sponsrat. Det är en utmaning eftersom influencers och smycken- eller klockmärken föredrar att innehållet är så organiskt som möjligt. Med organiskt menar vi i det här fallet: inte betalt innehåll. Även om denna nya förordning nu bara gäller för influencers med hundratusentals följare, är det kanske bara en tidsfråga innan nischade influencers måste följa samma regler.
En annan utmaning för marknadsförare är bristen på insamlad data. Liksom många andra statliga organ har GDPR (Europeiska unionens allmänna dataskyddsförordning) ställt nya krav för företag att skydda personligt identifierbar information. Databrist kommer från begränsningar av tredjepartscookies, annonsblockerare och förändrat konsumentbeteende. Och så finns det den snabbt föränderliga karaktären av innehållsmarknadsföring på nätet.
Om du har över ett visst antal följare så måste du nämna när ett inlägg är sponsrat - vilket är en utmaning då många föredrar organiskt innehåll.
Det finns ingen typ av influencer som passar alla företag. Varför inte låta dina anställda bli ditt varumärkes ansikten utåt?!
Möjligheter och trender
Katerina Perez, en välkänd influencer och grundare av smyckesplattformen katerinaperez.com med samma namn, säger att möjligheter ligger i att vara kreativ i hur du fångar din publik med ditt unika innehåll.
Olivier Billon, VD för Ykone, ett lyxmarknadsföringsföretag för influencers i Paris, säger att spontant innehåll inte helt matchar exklusiva smyckemärkens utvalda och polerade innehåll. Hur man förblir relevant utan att kompromissa med ett varumärkes status kommer att vara en utmaning.
Utmaningar är möjligheter i förklädnad
Att förbli relevant för ett varumärke genom att skapa efterfrågan sker online genom annonsering och influencer marketing. Det är ett kraftfullt verktyg för tillväxt, även om ROI inte alltid är lätt att mäta. Publiken efterfrågar transparens, organiskt innehåll och känslan av att vara ärlig mot dem.
Den traditionella smyckesindustrin har aldrig utmärkt sig i dessa saker. Det finns inte en typ av influencer som är perfekt för alla företag. Det kan lika gärna vara en anställd på företaget, en lokal hjälte, en KOL (Key Opinion Leader) eller en KOC (Key Opinion Consumer). Att hitta en influencer med en uppsättning liknande värderingar är avgörande. Att skapa ett verkligt samarbete av kreativitet, stil och värderingar i harmoni med konsumenttrenderna online är vägen framåt i den nu fullvuxna influencer-marknadsföringsvärlden.
Om Esther LigthartEsther Ligthart har jobbat över 25 år inom smyckesindustrin. Idag skriver hon för flera internationella magasin och tidskrifter. Hon jobbar även som konsult för både smyckesmärken och guldsmeder. Hon är också skaparen och skribent för den populära smyckesbloggen bizzita.com.
Tips: Läs även hennes artikel “SIERAAD – en språngbräda för smyckekonstnärer!“.
Skriven av
Esther Ligthart, översatt av Aurumforum