Vi vill tipsa om kategorin ”Branschnytt”. Där hittar du flera intressanta artiklar för dig som är guldsmed.
Följ oss gärna på Instagram och Facebook där får du snabbast uppdatering inför kommande artiklar.
Historiskt har guld visat sig vara en stabil investering. Sedan millennieskiftet har priset ökat med över 800 %, och trenden pekar på fortsatt tillväxt. För privatpersoner och företag innebär det en möjlighet att bevara och öka sitt kapital över tid.
Johnny Singh, VD på NSG, menar att erbjuda guldtackor som en del av sitt sortiment bör vara ett naturligt steg för guldsmedsbutiker.
– Många kunder ser guld som en säker tillgång och ett skydd mot inflation. Guldsmeder, som redan har kundernas förtroende, har här en möjlighet att erbjuda sina kunder en enkel och begriplig väg in i att investera i guld. En väg som inte alls är lika krånglig som man kan tro.
Guldsmeder har redan den trovärdighet och expertis som krävs för att vägleda kunder i deras investeringsbeslut. Många privatpersoner känner en stark lojalitet till sin lokala guldsmed och föredrar att köpa guld lokalt, snarare än att vända sig till större aktörer i storstäderna eller online.
– Vi märker att investeringsbiten handlar mycket om förtroende, säger Johnny Singh och fortsätter: om en kund har köpt smycken hos sin lokala guldsmed i generationer, är det naturligt att de också vänder sig dit för att investera i guld.
Hur själva försäljningen sker beror på vad du som guldsmed känner dig bekväm med. Du kan ha ett lager av guldtackor i kassaskåpet och sälja direkt till kunden. Om du inte vill förvara guldtackor i din verkstad eller butik, kan kunden betala i förväg, och därefter kan NSG leverera guldet till dig normalt inom 3 dagar.
Hur man ska tänka kring priset handlar litegrann om tanken bakom att sälja investeringsguld. Kanske betraktar du det mer som en service till dina kunder och beslutar dig för att hålla relativt låga marginaler, eller så vill du utveckla det som en vinstdrivande affär med ett högre påslag.
– Det handlar om hur intresserad och aktiv du som guldsmed är, förklarar Johnny Singh. Om man regelbundet följer guldpriset och anpassar sina priser därefter, kan man säkerställa en lönsam affär.
Som i all marknadsföring handlar det om att kunderna måste känna till ditt erbjudande. Ta fram ett enkelt informationsmaterial, skriv om det i ett blogginlägg och på dina sociala medier. Regelbundna inlägg om guldprisets utveckling och experttips skapar intresse och förtroende.
Ge dina kunder möjlighet att titta och känna på investeringsguld i olika valörer med hjälp av attrapper som du kan beställa från NSG. Presentera tackorna på ett snyggt sätt i din butik med hjälp av passande presentförpackningar. Bjud in till informationskvällar där experter berättar om guldinvesteringar och svarar på frågor.
Genom att kombinera dessa marknadsföringsstrategier kan du som guldsmed attrahera fler kunder och etablera dig som en pålitlig lokal aktör inom investeringsguld.
En av de största utmaningarna med att sälja investeringsguld är prisfluktuationer. Guldpriset förändras dagligen, vilket innebär att guldsmeden behöver vara flexibel och ha en tydlig prissättningsstrategi.
Kunder är också prismedvetna och jämför ofta med dagspriset på marknaden.
– Om en kund ser att guldpriset är 1000 kronor per gram och guldsmeden säljer för 1200 kronor, kan de fråga varför priset är högre. Därför är det viktigt att du som guldsmed kommunicerar dina marginaler och det mervärde du erbjuder – såsom trygghet och personlig service, förklarar Johnny Singh.
Genom att erbjuda denna tjänst stärker du ditt kundförtroende, attraherar nya kunder och skapar en stabil inkomstkälla vid sidan av smyckesförsäljningen. Investering i guld är mer än en trend – det är en långsiktig möjlighet för både kunder och guldsmeder.
– Vill du komma igång? Hör av dig till NSG så hjälper vi till!
Vi vill tipsa om kategorin ”Branschnytt”. Där hittar du flera intressanta artiklar för dig som är guldsmed.
Följ oss gärna på Instagram och Facebook där får du snabbast uppdatering inför kommande artiklar.
NSG Sweden AB, samlar in och bearbetar dina personuppgifter för att anpassa din upplevelse av vår webbplats samt för att förbättra våra produkter och tjänster.
När som helst har du rätt att få tillgång till, korrigera och radera dina personuppgifter och att invända mot bearbetning av dina personuppgifter. Du kan utöva dessa rättigheter genom att skicka ett e-postmeddelande till följande adress info@aurumforum.se
NSG Sweden AB förbinder sig att respektera och skydda dina personuppgifter och din personliga integritet i enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till tredje part utan ditt godkännande.