Följ oss på Instagram och Facebook för en veckodos av härlig smyckesinspo! Läs även den första artikeln med Jan-Åke Törnhage från säkerhetspanelen ”Aurum Forum 2022 – Om brott och säkerhet”.
Här ger Nicklas Lundh, chef för Finansinspektionen sina bästa råd när det gäller att upptäcka och förhindra bedrägerier och penningtvätt.
– Bedrägerierna ökar i stort i samhället. Vanliga former av bedrägerier är riktade mot äldre eller så kallade BEC-frauds. Det vill säga riktade mot företag i syfte att företaget ska göra en felaktig utbetalning.
– Ni bör också vara särskilt uppmärksamma på om personer vill avyttra guld som man kan misstänka att de inte är ägare till. Det vill säg att till exempel guldsmycken kan komma från en stöld eller liknande och att personen försöker omsätta det till kontanter. En annan faktor är om en yngre person köper eller säljer stora mängder investeringsguld. Det vill säga en person som har kommit över brottsvinster från till exempel bedrägeri har behov av att omsätta pengarna och köper investeringsguld på ett ställe och säljer det på ett annat och önskar få det insatt på sitt konto.
– Presentkort kan också användas på olika sätt som ett led i penningtvätten. Ett exempel är att ett företag köper ett större antal presentkort som uppges som representationsgåvor men istället nyttjas av företagaren personligen för senare köp av guldvara i butik.
Penningtvätt är precis vad det låter som. Det handlar om att ”sopa igen” spåren mellan brott och pengar, så att pengarnas ursprung kan döljas.
– Branschen bör reagera mot allt som upplevs avvikande mot en förväntad normalbild. Jag kan ge några exempel:
– Kortfattat handlar det att man som verksamhetsutövare ska reagera på typiska penningtvättsåtgärder och skaffa sig kunskap om hur penningtvätt eller finansiering av terrorism kan gå till.
– Man behöver också utföra riskbedömningar av de produkter och tjänster man tillhandahåller och hur de kan utnyttjas för penningtvätt och finansiering av terrorism. Men det handlar även om de risker som kan förknippas med kundrelationen. Vid kontant betalning över 5 000 euro i butiker måsta butiken ha kundkännedom. Bland annat genom att begära identifikation och genom att ta reda på om det verkligen är köparen som ska ha produkten.
Alla kontanta transaktioner ska alltså bedömas utifrån risken att pengarna kommer från brottslig verksamhet eller är till för att finansiera terrorism.
– Det är en fråga för tillsynsmyndigheten, i det här fallet Länsstyrelsen, att hantera och utreda. En åtgärd kan vara kännbara sanktionsavgifter. Upptäcker däremot verksamhetsutövaren själv i efterhand att det fanns skäl att misstänka penningtvätt vid en transaktion som redan är genomförd så ska den rapportera det till Finanspolisen och tydligt beskriva omständigheterna och varför man fattat misstanke.
– Finanspolisen lämnar som regel aldrig ut namn eller andra uppgifter om den verksamhetsutövare som rapporterat om penningtvätt. Den information som kommer in till Finanspolisen bearbetas ihop med annan information och delges sedan vidare för operativ åtgärd i ett självständigt underlag. De som utreder brottet har alltså inte tillgång till uppgiften om vem som rapporterade, och inte heller en advokat.
– Om ett ärende leder till rättegång kan en advokat däremot begära ut information inom ramen för förundersökningen. Till exempel om advokaten anser att det finns någon som ska kallas som vittne, men detta är något som händer väldigt, väldigt sällan.
Tips! Mer information om penningtvätt kan du hitta här:
Vi bad Daniel Malvius, säkerhetskonsult på Trygghetsbevakning, om några extra tips på hur man kan förbättra säkerheten i sin butik/ateljé.
– Att alla som jobbar ska vara mer fysiskt närvarande med kunderna.
– En viktig del i din verksamhet är att vara säkerhetsnärvarande och att ha ett säkerhetsmedvetet tänk. Det är du som bär ansvaret att ha kontroll över din arbetsplats. När du bemöter dina kunder måste du hålla koll och inte vara för naiv och tro att alla vill en väl och att inget ont kommer att hända.
(Här kan jag inte låta bli att berätta vad som står på baksidan av Daniels visitkort: ”Assumption is the mother of all screw ups.”)
– Man bör upprätta regler/policy som man alltid följer. Till exempel att kontrollera kreditkort med legitimation med mera.
– Om magkänslan säger till dig att något är fel på grund av att kunden inte beter sig som du vanligtvis uppfattar att kunder gör – då är det oftast så att din magkänsla har rätt. Avbryt då köpet! Vi har avtalsfrihet i Sverige, och vi som handlare har rätt att till exempel avstå från att ingå avtal. Det innebär alltså att du kan säga nej till att sälja eller göra affär med en kund om det inte känns rätt.
– Vi säger helst inte ifrån, det är som om vi tror att vi ger dålig service bara för att man säger till. Självklart är det en balans att kunna säga till utan att upplevas som otrevlig. Men ser man att någon bryter butikens regler eller man tror sig se ett försök till stöld ska man naturligtvis agera.
– Betrakta säkerhetstänket som ett proaktivt arbete där hög service och närvaro med kunder går hand i hand med hög säkerhet i butiken.
Följ oss på Instagram och Facebook för en veckodos av härlig smyckesinspo! Läs även den första artikeln med Jan-Åke Törnhage från säkerhetspanelen ”Aurum Forum 2022 – Om brott och säkerhet”.
NSG Sweden AB, samlar in och bearbetar dina personuppgifter för att anpassa din upplevelse av vår webbplats samt för att förbättra våra produkter och tjänster.
När som helst har du rätt att få tillgång till, korrigera och radera dina personuppgifter och att invända mot bearbetning av dina personuppgifter. Du kan utöva dessa rättigheter genom att skicka ett e-postmeddelande till följande adress info@aurumforum.se
NSG Sweden AB förbinder sig att respektera och skydda dina personuppgifter och din personliga integritet i enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till tredje part utan ditt godkännande.