Personaliserade smycken
Vår skribent Esther Ligthart ger dig tips på hur personalisering av smycken och klockor kan hjälpa dig att öka din försäljning. Nanis har en kollektion som heter "Reverse collection" som består av fantastiska vändbara smycken.
Lyxvarubranschen förändras fort
Att säga att de kommande tiderna är osäkra är en eufemism. Vi kanske inte kan förutsäga den närmaste framtiden, men vi vet att personalisering är ett sätt att fortsätta öka försäljningen. Med andra ord, sälj mer genom att personalisera smycken och klockor för att tillfredsställa kundens önskan att uttrycka sin unika stil. En win-win för varumärken, återförsäljare och konsumenter.
En win-win för varumärken, återförsäljare och konsumenter
Globalt förändras lyxvarubranschen snabbt. De mest välbärgade kunderna kommer att ha mer köpkraft medan branschen hanterar förändringar som digitala framsteg, ny teknik, fluktuerande valutor, inflation, växande energipriser och ett växande medieinflytande, för att nämna några. Förutsägelsen (källa: Business Wire) för 2026 är att den globala industrin för lyxvaror kommer att vara värd 296,9 miljarder dollar. Växer med en CAGR (Comound Anual Growth Rate) på 4,86 %.
Osäkerheterna är många, men vi kan direkt tillämpa några lärdomar från de senaste åren för att förbättra och öka försäljningen. En av dessa lärdomar är vår längtan efter att kunna skräddarsy och personalisera produkter. Nike var kanske de första, redan 1999, som började med NikeID där de erbjöd kunden möjlighet att skräddarsy massproducerade produkter. Det gjorde de genom att ge kunderna ett val av färg, komfort och stil.
Alternativ för personalisering
Det finns en mängd olika anpassningsalternativ tillgängliga. Vi förstår att ge kunderna ett val ger dem en högre nivå av tillfredsställelse. Här är några alternativ:
Konfigurator:
Ett onlineverktyg som kan byggas in i din onlinebutik. Konfiguratorn gör det möjligt för kunderna att skräddarsy sina egna smycken eller klockor direkt i webbshopen. Tänk på alternativ som längd, val av ädelstenar, färger av guld, silver eller andra material.
Ytlig anpassning:
Gör köpet av smycken och klockor mer personligt genom att erbjuda val gällande stil på förpackning. Ge alternativet att ange ett personligt meddelande eller symbol som de älskar för att hjälpa dem att uttrycka sin stil. Ge dem alternativet att anpassa gåvan efter sin eller mottagarens smak genom att uppgradera den, som med en dyrare presentask.
Låt dina kunder skräddarsy sina smycken direkt i webbshoppen.
Genom att erbjuda olika val av presentaskar får kunden en möjlighet att personalisera köpet.
Adaptiva eller mångsidiga anpassningar:
Skapa/köp smycken som kan bäras på olika sätt. Tänk örhängen som kan bäras som ett hänge, halsband som kan förvandlas till ett armband och så vidare. Nanis, ett italienskt smyckeföretag, har ett halsband som du kan göra kortare genom att vrida det tills det är lika långt som ett armband.
Personliga shoppingförslag:
Erbjud köpförslag baserat på tidigare köp. För stora e-handlare med massor av kunddata är det här alternativet lättare att erbjuda än för de flesta juvelerare. Men det är ändå möjligt att skapa en rolig process med frågor för att få mer insikter om dina kunders preferenser och stil. När du väl vet detta kan du använda din berättarförmåga för att föreslå ett mer lämpligt val av juveler och klockor för din kund.
Smyckemärket Nanis skapar justerbara personaliserade smycken. Genom att vrida detta guldhalsband kan du skapa ett armband – perfekt då du får två smycken i ett!
Georg Jensen har en kollektion som heter Fusion. Där kan du kombinera flera olika smycke-delar vilket gör att du kan skapa en ring som visar just din berättelse.
Det finns många sätt att erbjuda personaliserade smycken
Naturligtvis kan man tänka sig många olika sätt att tillämpa personalisering och skräddarsydda lösningar. Genom att göra det kommer du inte bara bättre möta och förstå dina kunders behov och önskemål, utan du kommer också att skapa ett namn för dig själv. Att sätta dina mervärden som återförsäljare kommer höja dig till en annan nivå gentemot dina konkurrenter. Det finns många bra sätt att tillämpa personalisering. Vi kanske inte kan kontrollera alla förändringar på marknaden, men vi kan alltid hitta sätt att förbättra våra kunders shopping- och köpupplevelse av smycken och klockor.
Om Esther LigthartEsther Ligthart har jobbat över 25 år inom smyckesindustrin. Idag skriver hon för flera internationella magasin och tidskrifter. Hon jobbar även som konsult för både smyckesmärken och guldsmeder. Hon är också skaparen och skribent för den populära smyckesbloggen bizzita.com.
Tips: Läs även hennes artikel ”Influencer marketing – en bransch med otrolig tillväxt”.
Skriven av
Esther Ligthart, översatt av Aurumforum