fbpx

Prissättning – pest, pina eller både och?

Säg den guldsmed som aldrig tvekat inför prissättningen av sina smycken. Det finns troligen undantag i vår Herres hage – det gör det alltid – men för de allra flesta är prissättning en balansakt. Hur kan man tänka vid prissättningen? Aurumforums skribent Louise Michaelsson ger dig några tankar på vägen.
Prislappar

Prissättningsstrategier i teorin

Kostnadsbaserad prissättning innebär lite förenklat att du lägger ihop alla dina kostnader, hyran för verkstaden, material men också marknadsföringsåtgärder, semester och annat som inte direkt genererar intäkter. I den här modellen ska du också räkna in vinsten. Vad behöver du tjäna per smycke för att din verksamhet ska gå mer än break-even och bli lönsam? Den kostnadsbaserade prissättningsmodellen förhåller sig inte till dina kunders betalningsvilja och därför kan priset du räknar fram enligt denna modell riskera att ligga en bit ifrån vad dina kunder är beredda att betala. De tittar bland annat på sådant som hur ditt prisläge ligger i förhållande till andra guldsmeder.

Värdebaserad prissättning tar utgångspunkt i hur mycket dina kunder är villiga att betala. Det värdet har mindre att göra med dina kostnader men mer om hur mycket kunderna uppskattar dina smycken. Tänk efter vilka du vill ha som kunder.  De som söker avancerad design som kräver kluriga lösningar? Kunder som värdesätter exklusivitet och status? De som söker bekvämlighet och snabba leveranser? De som har kunskap om – och föredrar naturliga ädelstenar och diamanter, eller de som är öppna för syntetiska stenar och mindre kostsamma ädelstenar? Sätt priset efter den målgrupp som du helst vill sälja till och som du tycker stämmer bäst överens med dina smycken.

Fast pris innebär att priset du uppger till din kund vid beställningstillfället inte förändras oavsett om du kan utföra vissa delar av arbetet snabbare eller hittar effektivare lösningar. Och var försiktig med att sänka priserna. Räkna på saken så att du har svart på vitt att en prissänkning gynnar din försäljning och inte ger signaler om lägre kvalitet eller att dina smycken är mindre värda än någon annan guldsmeds.

Ring av Caroline Berggren
Ring i 18k guld med guldkula av Caroline Berggren.
Diamantringar av Caroline Berggren
Ringar i rött och vitt guld med diamanter av Caroline Berggren.

Prissättning i praktiken

I drygt tjugo har Caroline Berggren tillverkat smycken i ädla material i egen ateljé i Stockholm. Hennes utbildningsbakgrund inom hantverk och formgivning är gedigen: Stenebyskolan, Guldsmedsskolan i Köpenhamn och så Konstfack. Där gavs en kortare kurs i företagande men Caroline Berggren menar att hon och många av hennes kollegor helt enkelt har fått gissa sig fram och hitta egna modeller för hur de ska prissätta. Hon tycker det är svårt att ta betalt för den formgivande delen av arbetet såsom idé, konsultation och skisser.

Kunders förväntningar på pris kan skilja sig avsevärt från person till person. En kund kan i princip utgå ifrån att kostnader tillkommer längs vägen, som vid takläggning eller snickeriarbeten, medan en annan blir överraskad när Caroline Berggren meddelar vad det färdiga smycket kommer kosta.

– Det är ganska lätt att räkna ut vad en ring med ädelstenar ska kosta. Jag har en sorts prislista för olika fattningar och sedan har Guldsmedsmästarna en för reparationer. Däremot blir det svårare om smycket kräver komplicerade lödningar. Där kan jag bli rädd för att det ska dra i väg och kännas orimligt för kunden. Det som ser lätt ut, till exempel en övergång mellan rund form och spetsig form kan ta mig lång tid att få till och då är jag ändå bra på att fila.

Tror du svenska kunder är beredda att betala vad det kostar för ett handgjort smycke?
– Det är en ganska liten skara. Många tycker det är trevligt med handgjort och är villiga att betala men till en viss gräns. Svenska smyckeskunder lägger rätt lite pengar på smycken jämfört med hur det ser ut i andra länder.

Trading guld
Tips!

Är du fundersam över hur ädelmetaller prissätts? I vår artikel – Hur prissätts ädelmetaller, egentligen? – reder vi ut frågan. Följ oss gärna på Instagram och Facebook där du får snabbast uppdatering inför kommande artiklar.

Relaterade artiklar

milano jewelry week faith jewels

Milano Jewelry Week – svensk juvelkonst prisad

Milano Jewelry Week är en av årets mest spännande smyckehändelser. I år glittrade den lite...

Kerstin Ohlin Lejonklou brosch guld

Kerstin Öhlin Lejonklou flyger fritt

Kerstin Öhlin Lejonklou är en av Sveriges främsta silversmeder och metallformgivare. I drygt sextio år...

armband av benny ilardogioielli

Fashion&Jewels – smyckerapport från Milano

Överdimensionerade smycken tar plats på catwalken under höstens modeveckor. Men vågar vi vanliga dödliga ta...

bok om smycken

Tre boktips

Att känna till smyckeshistoria ger en djupare förståelse för kultur och samhälle genom tiderna. Aurumforum...

Helena Sandstrom The last swim

Smycken som konsthantverk på Stockholm Craft Week

Stockholm Craft Week är Sveriges största konsthantverksfestival som äger rum första veckan i oktober. En...

valkommen till jewa

Snart dags för JEWA

Den 6-8 september är det dags för guldsmedsbranschen att träffas på JEWA i Infracity, Upplands...

Cookies

Den här sidan använder cookies. Genom att använda sidan godkänner du användandet av cookies. Läs mer här.

Ok

Hantering av personuppgifter (GDPR)

NSG Sweden AB, samlar in och bearbetar dina personuppgifter för att anpassa din upplevelse av vår webbplats samt för att förbättra våra produkter och tjänster.

När som helst har du rätt att få tillgång till, korrigera och radera dina personuppgifter och att invända mot bearbetning av dina personuppgifter. Du kan utöva dessa rättigheter genom att skicka ett e-postmeddelande till följande adress info@aurumforum.se

NSG Sweden AB förbinder sig att respektera och skydda dina personuppgifter och din personliga integritet i enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till tredje part utan ditt godkännande.

JAG FÖRSTÅR