Oåtkomlig skönhet
Jag älskar tistlarnas otillgängliga skönhet. De tycks säga: ”Betrakta mig gärna på avstånd men du plockar mig på egen risk”. Guldsmedsmästaren och smyckedesignern Lotta Torstensson/Goldbar Jewellery & Design, som för övrigt har en sagolik känsla för färg, har verkligen fångat tistelns oåtkomliga skönhet med fasetterade tahitipärlor omgivna av violetta safirer.
Naturlig design
Towe Norlén hämtar inspiration från naturen på ett oväntat sätt. Ett av hennes starkaste kännetecken är mönstret ”Silk”, en unik design som återspeglar naturens mest perfekta skapelse: Den silkeslena perfekta huden. Det vindlande tredimensionella smyckemönstret har Towe tagit fram i samarbete med sin man som är hudforskare.
– I naturen anpassas en organisms form successivt efter den funktion den ska fylla och efter omgivningen den befinner sig i. Det gör till exempel att växters utseende ständigt utvecklas, det finns inte ett blad som är det andra exakt likt. Yttre omständigheter som exempelvis luftfuktighet, vind och temperatur är bara några faktorer som påverkar naturen under utvecklingen av nya levande former.
– Precis som i naturen, utgår jag från en grundform byggd enligt naturens principer. Sedan bestämmer jag de yttre omständigheter som avgör hur formen utvecklas, hur ett frö sakta växer och blir till en blomma, berättar hon.
Precis som i naturen, utgår jag från en grundform byggd enligt naturens principer.
Fånga dagen
Med sin rika blomning symboliserar körsbärsblomman livet och dess skönhet – men också livets skörhet och slut. Dess korta blomning tycks uppmana oss att se det vackra i nuet. Den fångade definitivt smyckedesignern Thomas Carlssons uppmärksamhet när han skapade de här örhängena inför juvelmärket Engelberts 100-årsjubileum (2020). Cherry Blossom är tillverkade i vitt guld med briljantslipade diamanter, navettslipade smaragdgröna tsavoriter och rosa safirer.
Evig kärlek
Människans kärlek till rosen sträcker sig tusentals år tillbaka i tiden, och så klart en vanlig inspirationskälla hos juvelerare. En av de vackraste rosorna i smyckeväg jag sett, är ”Wild Rose” från Ole Lynggaard Copenhagen som utstrålar en slags skör styrka.
Pumpadags!
Fartfyllt och överdådigt på ett sätt vi inte är riktigt vana att se i svensk juvelerarkonst: Örhängen i design av Oscar Magnuson för W.A Bolin, med akvamariner slipade till pumpor, ovala diamanter, rubelliter, tanzaniter och briljanter. Ur kollektionen Blossom.
En uppmaning…
En panter kanske inte har så mycket med trädgårdar att göra men jag tar med bilden av Cartiers berömda panterbrosch med den stora cabochonslipade kashmirsafiren som en uppmaning till Nationalmuseum: Broschen var med på Nationalmuseums utställning Sköna juveler 2008 – nu är det dags för en ny juvelutställning.
Bonus!
Utställningen Trädgården bjuder på ett litet bonus: På det här porträttet av Marie Antoinette, på promenad i Trianons park, ser man drottningens armband som såldes på Christies härförleden – för 8, 2 miljoner dollar. Inför den auktionen berättade auktionshuset att armbanden kostade en förmögenhet redan då drottningen beställde dem och att hon var tvungen att både sälja av gamla juveler (till underpris) och låna pengar av sin make kungen för att ha råd. Alltför dyra tyckte hennes mor, kejsarinnan Maria Teresia av Österrike, som i ett brev förmanade sin dotter att inte köpa dem. Porträttet är målat av den svenske konstnären Adolf Ulrik Wertmüller 1785.