fbpx

Värdet av en webbutik

I tider där hyror är dyra och kunderna finns över hela världen öppnar allt fler små och medelstora smyckesformgivare webbutik. Men är det värt besväret? Aurumforum har talat med guldsmed Kinna Sturesson i Malmö som ansåg att hon klarade sig fint utan webbutik i tjugo års tid. Ändå tog hon steget att öppna en i samband med att hennes hemsida behövde ses över.
Kinna Sturesson homepage

Webbutik utan att tappa det personliga mötet

När det inte gick att klämma in fler kulturarbetare och hipsters på Möllevången i Malmö frågade vi oss var katten man skulle ta vägen. Då upptäckte vi Västra Sorgenfri. Kvarteren runt det charmiga torget Sankt Knut hade naturligtvis legat där hela tiden men bara varit en aning för sofistikerade för att vi med fula frisyrer och dålig fantasi skulle våga oss dit. Men när vi väl korsat Nobelvägen på övergångsstället vid Folkets Park fanns ingen återvändo. Caféer som serverade finkaffe och bakverk, butiker som sålde konsthantverk, en cykelverkstad som drevs av en pratsam iranier, prunkande innergårdar och 20-talsvåningar som huserade filmregissörer, popstjärnor och arkitekter. Sankt Knut hade i princip allt.

En av trevligaste gatorna i området heter Mäster Henriksgatan och där har Kinna Sturesson haft sin butik i tjugo år. Kärnan i hennes verksamhet bygger på det personliga mötet och därför är hon i viss mån motståndare till opersonliga webbutiker. Kinna Sturessons webbutik fungerar mer som ett digitalt skyltfönster som ger ett smakprov på vad hon kan erbjuda. För att få den fulla upplevelsen behöver man fortfarande komma till Mäster Henriksgatan. En bild på ett smycke har mycket lite att göra med det faktiska fysiska smycket. Det ska vägas i handen, kännas på kroppen och ses i olika ljus, är hennes bestämda uppfattning.

Vad fick dig att ta steget?
– Jag kom på en kompromiss som är att jag inte har någon betalfunktion. Då får jag kontakt med kunden och vi kan pratas vid. Gå igenom önskad längd på kedja, storleksfunderingar och andra frågor kopplat till material. Då riskerar jag heller inte att det görs köp på smycken som jag kanske sålt i min fysiska butik samma dag.

Vad tycker kunderna om att inte kunna betala med kort?
– Det är ingen som har uttryckt att de har några problem med det. Man betalar via swish eller bankinbetalning om kunden befinner sig utanför Sverige. När betalningen är mig tillhanda skickar jag smycket rekommenderat och så får kunden ett kvitto per mejl.

Tahitipärla i 18 karat guld. Halssmycken och hängen lämpar sig väl i webbutik då man inte behöver ta hänsyn till storlekar på samma vis som med ringar.

Ring i 18k guld med rådiamant.

Ett individuellt löv är mall för det utsågade örhänget i silver eller förgylld mässing.

Bygg från grunden eller i befintlig struktur

För den som inte vill eller har möjlighet att låta dataprogrammerare och webbdesigners bygga upp butiken från grunden finns det idag tjänster som erbjuder ett färdigt ramverk dit man relativt enkelt drar och släpper byggblock med bild och text. Fördelen är att tröskeln är lägre för att komma i gång och att det är en förmånligare prisbild. Är man däremot känslig för att ens webbutiks struktur påminner om någon annans ska man inte välja en prefab-lösning eftersom det finns ett begränsat antal utseenden att välja emellan. Kinna Sturesson tog hjälp när hon skulle bygga sin plattform.

– Det blev många möten för att få fram hemsidans layout. Jag valde att ha all text på engelska och sedan webbutiken tillkom har det blivit ännu viktigare eftersom jag nu har kunder i England, Italien och USA. Eftersom de flesta av mina smycken är unika så plockar jag bort och byter ut bilder och text efterhand som de säljs. Jag har valt en plattform där det är lätt för mig att göra det själv.

Att ta fina produktbilder kan ta mycket tid i anspråk. En portabel fotostudio med ljussättning och bakgrunder, så kallad Lightbox, kan underlätta arbetet och borga för att du får ett enhetligt utseende på dina varor. Kinna Sturesson har löst det på ett annat sätt.

– Jag tar alla mina bilder i nedsläckt lokal med eftermiddagssol som enda belysning.

Sist men inte minst vill du att kunderna ska hitta till din webbutik. SEO är en förkortning för Search Engine Optimization och kallas på svenska sökmotoroptimering. Något förenklat kan man beskriva det som att du, på din plattform, ska skriva saker på ett vis så att Googles bottar kan katalogisera din sida och svara an på sökningar och placera din webbutik högt upp i sökresultatet. Hos vissa plattformar kan du köpa till sökmotoroptimering. Kinna Sturesson arbetar främst med instagram som marknadsföringskanal. Och nöjda kunder som tipsar andra.

Ser du någon skillnad i försäljningen efter att du öppnade webbutiken?
– Det gör jag. Försäljningen har ökat.

Kajsa Åman instagramkonto
Tips!

Osäker på hur du vill synas på Instagram? I artikeln – Ditt instagramkonto är ditt skyltfönster – tipsar vi om hur du får ett levande konto. Följ gärna Aurumforum på Instagramoch Facebook för snabbast uppdatering vid nya artiklar.

Relaterade artiklar

milano jewelry week faith jewels

Milano Jewelry Week – svensk juvelkonst prisad

Milano Jewelry Week är en av årets mest spännande smyckehändelser. I år glittrade den lite...

Kerstin Ohlin Lejonklou brosch guld

Kerstin Öhlin Lejonklou flyger fritt

Kerstin Öhlin Lejonklou är en av Sveriges främsta silversmeder och metallformgivare. I drygt sextio år...

armband av benny ilardogioielli

Fashion&Jewels – smyckerapport från Milano

Överdimensionerade smycken tar plats på catwalken under höstens modeveckor. Men vågar vi vanliga dödliga ta...

bok om smycken

Tre boktips

Att känna till smyckeshistoria ger en djupare förståelse för kultur och samhälle genom tiderna. Aurumforum...

Helena Sandstrom The last swim

Smycken som konsthantverk på Stockholm Craft Week

Stockholm Craft Week är Sveriges största konsthantverksfestival som äger rum första veckan i oktober. En...

valkommen till jewa

Snart dags för JEWA

Den 6-8 september är det dags för guldsmedsbranschen att träffas på JEWA i Infracity, Upplands...

Cookies

Den här sidan använder cookies. Genom att använda sidan godkänner du användandet av cookies. Läs mer här.

Ok

Hantering av personuppgifter (GDPR)

NSG Sweden AB, samlar in och bearbetar dina personuppgifter för att anpassa din upplevelse av vår webbplats samt för att förbättra våra produkter och tjänster.

När som helst har du rätt att få tillgång till, korrigera och radera dina personuppgifter och att invända mot bearbetning av dina personuppgifter. Du kan utöva dessa rättigheter genom att skicka ett e-postmeddelande till följande adress info@aurumforum.se

NSG Sweden AB förbinder sig att respektera och skydda dina personuppgifter och din personliga integritet i enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till tredje part utan ditt godkännande.

JAG FÖRSTÅR