En miljardindustri
Smyckesinfluencers är en grupp som drunknar i mängden av modeinfluencers. Men det finns en handfull smyckesinfluencers som höjer sig över mängden! De har skapat sig en plattform på bloggar och i sociala media med hundratusentals följare. Låt oss ta en närmare titt! Foto: Shutterstock
Den nischade smyckeindustrin
Visste du att Cristiano Ronaldo är den som tjänat mest på sitt instagramkonto under 2019? Han tjänade häpnadsväckande 47,8 miljoner USD; ett inlägg av honom kostar ett företag 975 000 USD. Två andra stora namn i inluencervärlden är Kylie Jenner och Kim Kardashian som tar en miljon USD vardera för ett inlägg på sina respektive instagramkonton.
Förväntas växa till 15 miljarder USD år 2022
Så kallad influencer marketing, det vill säga marknadsföring med hjälp av influerare, har ökat de senaste åren och förväntas växa till 15 miljarder USD år 2022. Smyckeindustrin (som beräknas vara värd $278 miljarder) är en mycket liten bransch jämfört med modeindustrin ($1.78 biljoner) och skönhetsindustrin ($532 miljarder).
Smyckebranschen är heller inte den mest framsynta. Medan bloggosfären, Instagram, och nyligen även TikTok, har kidnappats av influencers som marknadsför mode och skönhet, finns det bara några få riktigt inflytelserika smyckesinfluencers. Men de växer i antal!
Foto: Shutterstock
Varför ska man samarbeta med en influencer?
Visst kan det vara en nackdel att äntra influencer-scenen in i ett sent skede, men det finns en annan sida också. För närvarande minskar förtroendet för Internet i allmänhet och för influencers i synnerhet – något som förstärks av den rådande COVID-19-krisen. Vid det här laget har de flesta i generation Y och Z tillbringat tusentals timmar med influencers, och har lärt sig den hårda vägen att inte tro på allt de säger eller rekommenderar.
Dra nytta av att göra entré i ett senare skede
Det är också anledningen till varför smyckeindustrin kan dra nytta av att göra entré i ett senare skede och därmed på ett mer moget sätt. Om du tvekar till att göra det, kom ihåg att den stora fördelen med att arbeta med en influencer är hens interaktion med sina följare. De bästa av dessa har en intensiv kontakt med sina ofta lojala följare på sina respektive plattformar. De har fått ett förtroende från sin ”tribe”. De kan därmed både skapa innehåll och förhöja värdet på ett budskap för vilken återförsäljare eller företag som helst.
Foto: Shutterstock
Var är en smyckesinfluencer mest aktiv och hur väljer man dem?
Instagram är fortfarande favorit hos de flesta influencers, men nu har TikTok dykt upp på scenen. Tiden får utvisa hur smyckesinfluencer kommer att navigera sig fram där. Att arbeta med en smyckesinfluencer är ett bra sätt att nå ut med sitt budskap – eller för att helt enkelt skapa en större märkesmedvetenhet. LinkedIn börjar även bli viktigare för smyckesinfluencers som arbetar med B2B. Facebook riktar sig fortfarande mot en mer mogen publik.
De bästa influerarna har sina egna hemsidor (bloggar, webzines). Hur du väljer en influencer för samarbete beror på dina kunder – vilka de är, var de finns och vilka deras intressen är.
Att arbeta med en smyckeainfluencer är ett bra sätt att nå ut med sitt budskap
Att följa en smyckesinfluencer är alltid underhållande, och att arbeta med en skulle kunna gynna ditt företag. 80% av alla marknadsförare menar att influencer marketing är effektivt (Hubspot). Nu anger inte influencers öppet sina priser, men ett riktmärke är att priserna för ett Instagraminlägg börjar vid cirka 99 USD. Ett inlägg på en blogg kan kosta mellan 250 USD upp till cirka 1 200 USD.
Smyckesinfluencers
Det som avgör slagkraften hos en smyckesinfluencer är det samma som generellt är viktigt för allt innehåll; Äkthet, omtyckthet och auktoritet. Låt oss ta en snabb titt på några influencers som arbetar enbart inom smyckeindustrin:
- Gem Gossip berättar om antika smycken och smyckeantikhandlare med främst egna tagna bilder.
- Katerina Perez berättar enbart om high end-märken. Eget innehåll, egna foton.
- The Carrotbox är en blogg som specialiserat sig på nutida smycken.
- Diamonds in the Library handlar om alla typer av smycken, ofta personligt skrivet.
- Bizzita Jewelry Blog (artikelförfattarens egen blogg) – smyckesblogg som riktar sig såväl mot B2C-som B2B-marknaden och delar med sig av tips, insyn i branschen och åsikter. Medium till high end-smycken.
- Gemologue – vackert fotat innehåll. Visar istället för berätta.
Förvånande nog finns det få vloggar (videobloggar) om smycken, och de flesta har så blekt innehåll att de inte är värda att nämna ännu. Så här finns verkligen ett behov att fylla. Varför inte starta en vlogg från din egen verkstad?
Om Esther LigthartEsther Ligthart har jobbat över 25 år inom smyckesindustrin. Idag skriver hon för flera internationella magasin och tidskrifter. Hon jobbar även som konsult för både smyckesmärken och guldsmeder. Hon är också skaparen och skribent för den populära smyckesbloggen bizzita.com.
Läs även gärna Fem skäl att börja blogga för ditt smyckeföretag – idag!
Skriven av
Av Esther Ligthart. Översatt av Kina Andersson.