Följ oss på Instagram och Facebook för en veckodos av härlig smyckesinspo! Gillar du den här artikeln? Då vill vi tipsa om ”High Jewellery – smycken i den högre skolan”.
Cannesfestivalen 2013. Den röda mattan färgas delvis grön när den franska skådespelerskan Marion Cotillard skred över mattan med smycken ur Chopards Green Carpet Collection. Hållbara smycken tillverkade av miljö- och rättvisemärkt guld och etiskt framtagna ädelstenar (certifierade av organisationen Responsible Jewellery Council).
”Ett grönt budskap som stavas guld och diamanter – är det möjligt?”
Fairtrade och ekoguld låg då och bubblade inom juvelbranschen (återvinning har branschen sysslat med sedan urminnes tider). Jag minns en ingress jag skrev vid den tiden; ”Ett grönt budskap som stavas guld och diamanter – är det möjligt? Juveler lika vackra på insidan som den glittriga ytan? Jo då, de finns.”
Det fanns så klart andra juvelhus och enskilda designers, som britterna Stephen Webster och Azagury-Partridge, samt här på hemmaplan Titti Bjernér, som var tidigt ute med att använda fairmined guld. Men Chopard gjorde sig tidigt känt för att aktivt arbeta med att driva utvecklingen med hållbara smycken för hela branschen.
Chopard är från början ett renodlat urmakeri. Det grundades av Louis-Ulysse Chopard 1860 i Bonvillier i Schweiz. Hundra år senare tog familjen Scheufele, från den tyska guldsmedsbygden Pforzheim, över företaget. I dag delar barnen Karl-Friedrich och Caroline på vd- och ägarskap. Caroline Scheufele, som också är creative director har berättat att familjen alltid har varit medvetna om sitt ansvar för en hållbar utveckling inom branschen.
”Om du har råd med lyx, då vill du väl ha det allra bästa?”
Jag har träffat henne vid ett flertal tillfällen om design och stil. Men det viktigaste ämnet, som hon alltid återkommer till, är arbetet med ett etiskt och socialt godtagbart förhållningssätt till de material man använder. Retoriskt brukar hon fråga; ”Om du har råd med lyx, då vill du väl ha det allra bästa?”. Och svarar själv i samma stund, med ännu en retorisk fråga; ”Och det bästa måste ju var miljö- och rättvisemärkt guld, eller hur?”.
Eller hur. Miljö och rättvisemärkt guld må vare dyrare än traditionellt utvunnet guld, men om bara det bästa är gott nog, är smycken med respekt för natur och människa ett givet val.
Det är alltid en fröjd att prata med Caroline Scheufele. Och en fröjd, så klart, att få se, känna och prova de smycken hon designat. Innovation och kreativitet är hennes ledord och designen utvecklas ständigt. Lekfullheten finns alltid där. Leken med färg, form och funktion som förvandlas till vackra smycken och som även lockar fram leenden. Happy Diamonds är väl numer smått legendarisk. Det är lösa diamanter som rör sig under två lager av glas, i både smycken som klockor. Det ger dem ett både skimrande elegant och lekfullt uttryck. Jag gillar när hon säger; ”Det behöver inte alltid vara så allvarligt med juveler”. Förutom när det kommer till hållbarhet då.
Green Carpet Collection är ett av delmålen på Chopards resa mot hållbara smycken. Deras ”Journey to sustainable luxury”. Idén väcktes genom ett möte med Livia Firth. Livia Firth är grundare av Eco-Age (just det, hon som var gift med skådespelaren Colin Firth), ett konsultföretag som arbetar med hållbarhet på olika sätt. Chopard har bland annat anlitat dem för att utvärdera blivande leverantörers hållbarhetspolicy. Vilket också är tänkt att gagna dessa. På så vis får de en inblick i den egna verksamheten och kan se vad som eventuellt behöver förbättras.
Bara för tydlighetens skull; Det är alltså inte enbart Chopard som tänker hållbara smycken. Medlemmarna i Responsible Jewellery Council ökar stadigt. Responsible Jewellery Council är världens ledande organisation i arbetet med att utforma en standard för hållbarhet inom smycke- och klockbranschen. Som medlem förbinder man sig att arbeta för att skapa en ansvarsfull världsomfattande distributionskedja. Men Chopard har alltså varit ovanligt starka i sitt arbete med att verka för att hela branschen ska bli mer transparent. Och de ligger fortfarande i framkant när det kommer till miljö och etik. Idag samarbetar man bland annat med Gemfields. Gemfields är världsledande när det gäller hållbart framtagna ädelstenar. Sedan 2018 avvänder man enligt uppgift sig av 100 procent etiskt framtaget guld till både sina klockor och smycken.
Genom sin hållbarhetsresa utmanar Chopard branschen att arbeta tillsammans för att utveckla mer miljövänliga utvinningsmetoder. Men också för att stödja de samhällen där materialen utvinns. I ett av sina senaste projekt stödjer Chopard ”Barequeros”, småskaliga gruvbrytare, i El Chocó. El Chocó är Colombias andra största guldproducerande region, men också den fattigaste. ”Idag, mer än någonsin, måste det vara vår prioritering att skydda de människor som gör vår verksamhet möjlig”, säger Caroline Scheufele.
Chopard samarbetar bland annat med The Alliance for Responsible Mining (ARM). Det är en organisation som arbetar med att återställa miljöer som skadats genom utvinning av guld. De hjälper även småskaliga gruvbrytare att sälja sin metall genom ett rättvisemärkt certfieringsprogram. Enligt uppgift står Artisanal and small-scale gold mining (ASM) för 80 procent av gruvdriftens arbetskraft. Och de producerar omkring 20 procent av världen guld. Genom att handla från dessa (alltså småskaliga gruvbrytare), möjliggör man för dessa att bli fairmined-certifierade. Vilket ger dem ett mer rättvist förhandlingsläge.
Tillbaka till Cannes, gröna och röda mattor samt filmstjärnor. Caroline är cineast, och sedan länge är Chopard officiell samarbetspartner med Cannes Film Festival. I kölvattnet av den gröna kollektionen har man därför även släppt en kollektion med rättvisemärkt guld, där guldpalmen står för inspirationen. Och Marion, hon som bar smycken ur den första Green Carpet-kollektionen, har skapat en egen kollektion för huset Chopard. Hållbar naturligtvis. Filmens värld är förstås också ett bra sätt att marknadsföra sig. I kommande Bond-filmen ”No Time To Die” bär Ana de Armas, som spelar Paloma, tre spektakulära smycken ur Green Carpet-kollektionen. Är du intresserad av att veta mer om smycken på vita dukten så bör du läsa ”Smycken på vita duken – från Hollywoods gyllene era till dagens Netflix”.
För att citera Caroline Scheufele en sista gång: ”Hållbarhet är ett rörligt mål. Det är en resa som aldrig tar slut.”
Följ oss på Instagram och Facebook för en veckodos av härlig smyckesinspo! Gillar du den här artikeln? Då vill vi tipsa om ”High Jewellery – smycken i den högre skolan”.
NSG Sweden AB, samlar in och bearbetar dina personuppgifter för att anpassa din upplevelse av vår webbplats samt för att förbättra våra produkter och tjänster.
När som helst har du rätt att få tillgång till, korrigera och radera dina personuppgifter och att invända mot bearbetning av dina personuppgifter. Du kan utöva dessa rättigheter genom att skicka ett e-postmeddelande till följande adress info@aurumforum.se
NSG Sweden AB förbinder sig att respektera och skydda dina personuppgifter och din personliga integritet i enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till tredje part utan ditt godkännande.