Blir det några smyckesmässor i år?
När juvelerare och journalister träffades på smyckemässan VicenzaOro i januari 2020, diskuterade man deltagandet på kommande mässor. Man beklagade sig i viss mån över att det var för många mässor under en relativt kort tidsperiod. Sedan möttes de igen på tyska smyckemässan Inhorgenta – där de nåddes av ryktet att Baselworld eventuellt skulle ställas in. Nu är det bekräftat. Så vad betyder det här för smyckesvärlden? Foto: Shutterstock
Den 28 februari sände Baselworld ut ett pressmeddelande där de meddelade att deras smyckesmässor skulle skjutas upp till 2021. Tyvärr vet vi nu att även dessa är inställda.
Mer än bara en kinesisk affär
Sedan dess har vi sett smyckesmässor skjutas upp varje vecka, och viruset som orsakade nödläget är inte längre enbart en kinesisk affär. Italien och Spanien har försatts i total lockdown. Andra europeiska länder har följt efter, varje land med egna regler efter sina förutsättningar. Med större sammankomster förbjudna överallt kämpar smyckeindustrin för att anpassa sig till en ny verklighet.
På lång sikt kommer den här situationen att pusha oss alla att utveckla och förnya våra affärsmodeller
Jag pratade med Marco Carniello, ansvarig för Jewellery & Fashion hos Italian Exhibition Group (IEG), som organiserar bland andra VicenzaOro. (IEG organiserar handelsmässor och konferenser i Europa. 2019 organiserade man 48 mässor och 119 konferenser)
– Mässor som ställs in eller skjuts upp har en betydande påverkan för oss organisatörer på kort sikt. Men på lång sikt kommer den här situationen att pusha oss alla att utveckla och förnya våra affärsmodeller. Den kommer att mäta vår förmåga att agera snabbt och hittat nya vägar.
Marco Carniello - organisatör av VicenzaOro.
Nya vägar
Marco Carniello fortsätter:
– Under den här karantänperioden är vi alla mer fokuserade på förnyelse. Som organisatör av VicenzaOro utvecklar vi konstant nya initiativ, som till exempel ”integrerade plattformar” med online- och offline-evenemang för utställare och besökare. Mycket snart kommer vi att presentera nya intressanta och värdefulla verktyg för våra kunder.
Kommer folk att vilja besöka mässor efter denna lockdown?
– Ja, efter ett så långt uppehåll kommer folk att efterfråga mässor. De längtar efter att få träffa andra inom branschen igen och dela med sig av sina erfarenheter, goda som dåliga. VicenzaOro är en stark motor inom smyckeindustrin och som sådan har vi en viktig uppgift att återupprätta handeln.
Efter ett så långt uppehåll kommer folk att efterfråga mässor
I en artikel i det italienska magasinet ”Preziosa Magazine”, förutspår personer som är involverade i VicenzaOro – Europas största smyckesmässa med internationell räckvidd – att kommande smyckesmässor kommer att bli en stor succé. Den kommer att besökas av inköpare från ett återhämtat Kina, på jakt efter vackra handgjorda juveler från den idag så hård drabbade halvön.
De förutspår vidare att människor, mer än någonsin, kommer att uppskatta välgjord design. Kvalitet, design och kreativitet kommer att uppskattas mer än någonsin.
Foto: Shutterstock
Smyckesmässor måste anpassa sig
Gaetano Cavalieri, VD för CIBJO (The World Jewellery Confederation) gjorde ett uttalande den 6 april. Han tror att världen vi möter när vi nått fram i den tunnel vi nu färdas genom kommer att se helt annorlunda ut mot vad den gjorde före 20 mars 2020. Och det åligger oss alla att anpassa oss för att lyckas i den nya miljön.
En påminnelse om att inte agera utifrån rädsla och på impuls
CIBJO:s VD påminner om en strategi som användes i Israel under det första Gulf-kriget. En påminnelse om att inte agera utifrån rädsla och på impuls. På den tiden skickade diamanthandlare mänger av slipade diamanter till sina kunder för kommissionsförsäljning, och när väl hotet var över visade det sig vara svårt att gå tillbaka till affärer som vanligt igen. Det är något som påverkar handeln än idag.
Det är något som påverkar handeln än idag
Nederländska smyckemässan Dutch Jaarbeurs, som hålls två gånger om året, hann precis hålla sin mässa tidigt i mars – även om en majoritet av utställarna drog sig ur den sista dagen för att de var för oroliga för att fortsätta.
För några utställare blev detta positivt eftersom inköpare handlade mer från dem, för andra blev det en katastrof eftersom Kasius-gruppen inte längre ställer ut vilket var skäl nog för deras kunder att inte åka alls.
Foto: Shutterstock
Morgondagens arbetssätt
Idag är vi mer sammanlänkade än någonsin förut. Världen upptäcker en ny verklighet och betydelsen av denna sammankoppling kommer, förhoppningsvis, att påverka morgondagens arbetssätt på ett positivt sätt. Samtal om klimat och socialt ansvar har varit på agendan på de flesta smyckemässor. Något som nu har det blivit mindre abstrakt och mer brådskande.
Det sätt du agerar mot anställda och kunder idag kommer att få effekt på morgondagens affärer
Liksom många andra företag har varit tvungna att göra nu, har VicenzaOro vidtagit olika åtgärder för att överleva ekonomiskt. Men det står också klart, att det sätt du agerar mot anställda och kunder idag kommer att få effekt på morgondagens affärer.
Behåll lojaliteten
Som i fallet med det exklusiva hotellet Les Trois Rois i Basel som nu vägrar att återbetala lojala gäster som har betalat enorma summor genom åren när de besökt Baselworld, efter det att mässan nu ställts in. Man kräver till och med sina gäster på en extra avgift på tio procent om de skulle ändra bokningen till ett nytt datum.
Det är som Marco Carniello sade:
– Jag tror att vi nu, mer än någonsin, måste vara lojala. Att serva och stödja smyckeindustrin därför att det är vad vi är och vad vi gör. Det mesta av vad vi kommer att presentera på nästa smyckesmässa är relaterad till rådande situation, det vill säga vad vår smyckegemenskap behöver för att återhämta sig och för att kunna komma tillbaka starkare än någonsin.
Om Esther LigthartEsther Ligthart har jobbat över 25 år inom smyckesindustrin. Idag skriver hon för flera internationella magasin och tidskrifter. Hon jobbar även som konsult för både smyckesmärken och guldsmeder. Hon är också skaparen och skribent för den populära smyckesbloggen bizzita.com.
Läs även gärna Framtidens diamanthandel!
Skriven av
Av Esther Ligthart. Översatt av Kina Andersson.