En industri i förändring
Diamanter är inte nödvändigtvis förstahandsvalet av ädelstenar hos brudpar längre. Det är en av många slutsatser diamantindustrin behövt acceptera i nuläget. Även labbodlade diamanter väcker fortfarande kontrovers, och bör vi lämna diskussionen om de klassiska fyra C:na helt därhän? Det och mycket mer diskuterades i expertpanelen i VicenzaOro. Foto: Unsplash
VicenzaOro höll tidigare i år en paneldiskussion kring framtiden för dagens diamanthandel, och det hade investerats tungt i mässan för att skapa mervärde för både utställare och besökare. Vi står inför brinken av förändrade beteenden och önskemål hos konsumenterna. Och den nedgående säljstatistiken för diamanter är ett tydligt tecken på att tiderna håller på att förändras.
Kärlek och diamanthandel
Thierry Silber (Madestones, Europas största producent av labbodlade diamanter) poängterade ut att den tröttsamma striden, mellan den naturliga diamantindustrin och den labbodlade, tar bort fokus från ett än viktigare hot. Ett hot alla som håller på med diamanthandel delar, nämligen andra lyxvaror.
Tydliga signaler på att konsumenterna vill bestämma själva
Stephen Lussier, VD för De Beers Group, förklarade att i deras årliga insiktsrapport kunde de se tydliga signaler på att konsumenterna vill bestämma själva vilka tillfällen de ska fira kärlek och stora livsevent. Dedikeringsdiamanter eller ”Commitment diamonds” är, enlig rapporten, den nya termen för diamanter som köps för att fira kärleken.
Foto: Shutterstock
Labb-eller naturlig diamanthandel
Oavsett vad du jobbar med i vår bransch verkar det som att striden alltid hamnar på naturliga diamanter VS de labbodlade. Men den här striden borde faktiskt inte drabba konsumenterna. De ska inte bli förvirrade av våra interna strider, som faktiskt ofta bottnar i motsatta egenintressen. Labbodlade diamanter förtjänar en plats inom juvelindustrin, och vi bör lyfta de fördelar de faktiskt ger till konsumenten. Ett lägre pris och en garanti för uteblivet mänskligt lidande.
Vi bör lyfta de fördelar de faktiskt ger till konsumenten
Naturliga diamanter skapas och bryts som bekant från naturen. Men gruvdriften för att ta fram dem skapar också ekonomiska möjligheter för mindre samhällen som inte annars skulle finnas. Vi behöver låta konsumenten ta ett välinformerat beslut på egen hand, och låta dem välja själva vilken typ av diamanter de vill ha.
Foto: Shutterstock
Inkludering och mångfald
Generation Z och Millennials är den kraft som driver de nya marknadstrenderna, och här handlar allt om inkludering. Detta medför att konsumenterna omfamnar olikheter. Vi välkomnar människor från andra kulturer, åldrar och kön i mycket större utsträckning. Vi vill inte längre att allt ska ha en polerad yta. Genuinitet väger tyngre. Så hur påverkar det diamantindustrin?
Vill kalla inneslutningarna för ”Naturens fingeravtryck”
Fluorescerande diamanter, salt-och peppardiamanter och diamanter i alla former och slipningar kommer uppskattas och eftertraktas mycket mer den kommande tiden. De Beers vill till och med inte längre kalla det för ”flaws” utan vill kalla inneslutningarna för ”Naturens fingeravtryck”, förklarade Stephen Lussier i och med att de började erbjuda all sorters färger på diamanter.
Panelen: David Brough (JewelleryOutlook), Paola de Luca (TheFuturist PDL), Pramod Argawal (GJEPC), Stephen Lussier (DeBeers), Tomasz Donocik (designer), Thierry Silber (Madestones), Ash Allibhai (ASBO Magazine) och Esther Ligthart (Bizzita).
Diamanter för alla
Tomasz Donocik, visade istället på hur han skapat smycken som snabbt matchat den genusflytande trenden. Smycken med diamanter som inte marknadsförs till något specifikt kön, utan ska passa alla.
Om vi vill fånga och förtrolla framtidens konsumenter måste vi skapa smycken som är tilltalande för dem och deras värderingar. Vi måste marknadsföra detta så att det representerar bäraren. Smycken handlar om känsla och mening, och diamantsmycken har en chans att hitta ett nytt syfte med en ny målgrupp!
Foto: Shutterstock
Om Esther LigthartEsther Ligthart har jobbat över 25 år inom smyckesindustrin. Idag skriver hon för flera internationella magasin och tidskrifter. Hon jobbar även som konsult för både smyckesmärken och guldsmeder. Hon är också skaparen och skribent för den populära smyckesbloggen bizzita.com.
Läs även gärna ”Hållbara juveler i den digitala eran”.
Skriven av
Esther Ligthart. Översatt av Miranda Karlsson.