Följ oss på Instagram och Facebook för en veckodos av härlig smyckesinspo! Eller läs om ”High jewelry-kollektioner som glittrar extra i vår”.
Vicenzaoro är ett event som branschen alltid ser fram emot – och kanske särskilt den som gick av stapeln nu i mars. Det var den första smyckemässan för året och den första sedan pandemin bröt ut som kändes, ja, normal. Krav på ansiktsmask och kontroller av vaccinationsbevis är bara att vänja sig vid.
Så kommer kriget i Ukraina. Förväntningarna inför mässan dämpades givetvis – men antalet besökare och utställare överskred vida siffrorna för den mässa som gick av stapeln i september. Rent allmänt verkar det också råda en positiv trend i smyckebranschen, trots pandemin.
Många utställare på vårupplagan av Vicenzaoro rapporterade också att deras förväntningar överträffades
– I Italien har vi absolut haft en positiv utveckling. Omsättningen 2021 överskred i hög grad siffrorna innan pandemin, berättar den italienske journalisten Roberto Chilleri som bevakat mässan i många år.
Många utställare på vårupplagan av Vicenzaoro rapporterade också att deras förväntningar överträffades. Smyckedesignern Ewa Kjellin som även är agent för Uno A Erre berättar om en strid ström av besökare till det italienska märkets montrar.
– Vi såg en otrolig trafik med besökare från USA och Australien och givetvis från europeiska länder. Den här mässan var både välbehövlig och uppfriskande för branschen. Vi behövde alla få känna att saker och ting är nästan normala igen.
Inget gläder mig mer än att ”vår” bransch går bra, men jag förvånas ändå något över vårt starka köpintresse i orostider. En förklaring är att vi lagt pengar på smycken i stället för resor (som av förklarliga skäl inte kunnat bli av under pandemin). Människan tycks ha ett behov av att hur som helst skämma bort sig – med något. Kanske ser vi äkta smycken som en investering? Just i orostider.
Hur som helst, priset på guld ökar – men det höga guldpriset tycks inte skrämma köparna. Tvärtom.
– Snarare bidrar det till ökat intresse för guldsmycken. Precis som det var förr i tiden, när metallen ökade i pris så ökade försäljningen. Många fabriker har också valt att satsa mer på guldsmycken än silversmycken, berättar Ewa Kjellin.
Där ser man, jag som nyligen rapporterat att man ser mer av silver, åtminstone på catwalken… Jag har även rapporterat om en färgglad, lekfull och maximalistisk smycketrend för 2022. Liksom om design inspirerad av flora och fauna som speglar en ökande omsorg för naturen (som förstås också bör handla om hållbara och spårbara material). Denna trendspaning verkar i alla fall stämma överens med vad utställarna på Vicenzaoro presenterade.
En annan trend från Vicenzaoro, är att inslaget av klockor ökar. För några år sedan lanserades en sektion för vintageklockor, och i år lanserades VO’Clock Privé med nytillverkade klockor, en mässa i mässan som även var öppen för allmänheten. Bland de utställande märkena sågs Zenith, Girard-Perregaux, Bell & Ross, Casio, Timex, och även mindre märken som Squale.
Till sist: Besöker ni den italienska smyckemässan – försök få tid att besöka själva staden också. Staden är berömd för sin långa tradition av guldhandel och inte för inte kallas den för The City of Gold.
Ett tips är Museo del Gioiello, juvelmuseet, som ligger inrymd i berömda Basilica Palladiana. Här finns såväl en permanent utställning som berättar om smyckens betydelse ur olika aspekter (smyckena byts ut vartannat år) som tillfälliga utställningar. Passa också på att besöka Pendoleria Soprana, en gammal butik med vintageklockor och juveler som ligger mitt emot museet – och förstås ta ett glas prosecco på Basilikans takterrass med utsikts över stad och berg.
Ewa Kjellin är van Vicenzaoro-besökare och en erfaren trendspanare. Här delar hon med sig av sina spaningar.
– Man ser mycket färg, särskilt emalj i alla färger är väldigt populärt. Jag såg också många röda nyanser som kombinerades i ett och samma smycke. Neonfärger var också synliga igen.
– Grönt var färgen som stack ut mest, men man ser även mycket blått eftersom italienarna älskar alla blå nyanser – precis som vi nordbor.
– Det är fokus på halsband. Flera kedjor med hängen bärs i olika längder.
– Amerikanarna, som marknadsfört så kallade paperclip-kedjor i flera år, har nu övergått till pansarkedjor. Cordell-kedjor (kedjor av tunna små guldtrådar tvinnade till ett rep) fortsätter också att vara mycket populära.
– Hängen ser vi mycket av, gärna i form av djur. Polarstjärnan med emalj eller pärlemor har också poppat upp som trend igen.
– Stort ska det vara – särskilt när det kommer till örhängen.
– Som vanligt på vårmässor i Italien visades mycket korall- och turkossmycken.
– De klassiska färgstenarna safir, rubin och smaragd syntes överallt i stilrena fattningar med diamanter. Lite retro så där.
– ID-armbanden fortsätter att vara populära liksom initialer och personliga inskriptioner i smyckena. Polerade ytor med satinerade detaljer ser man också.
Följ oss på Instagram och Facebook för en veckodos av härlig smyckesinspo! Eller läs om ”High jewelry-kollektioner som glittrar extra i vår”.
NSG Sweden AB, samlar in och bearbetar dina personuppgifter för att anpassa din upplevelse av vår webbplats samt för att förbättra våra produkter och tjänster.
När som helst har du rätt att få tillgång till, korrigera och radera dina personuppgifter och att invända mot bearbetning av dina personuppgifter. Du kan utöva dessa rättigheter genom att skicka ett e-postmeddelande till följande adress info@aurumforum.se
NSG Sweden AB förbinder sig att respektera och skydda dina personuppgifter och din personliga integritet i enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till tredje part utan ditt godkännande.