Vad du kan förvänta dig
VicenzaOro har visat stora ambitioner genom att bjuda in utställare, köpare, juvelerare och journalister tillbaka till ett liveevenemang den 10 - 14 September. Vad kan du förvänta dig av mässan? Vi frågade en journalist, en high-end juvelerare, en utställare och naturligtvis direktören själv! Journalisten:
David Brough, frilansjournalist och ägare till det digitala smyckemagasinet Jewellery Outlook, tror att utställare och köpare kommer att glädjas åt att träffas personligen igen. Särskilt efter månaderna av nedstängning och efter att digital kommunikation varit det enda sättet.
– Det kommer att finnas en mycket uppdämd efterfrågan, vilket talar väl för påfyllning till jul. I Storbritannien ökade smyckeförsäljningen på nätet under nedstängningarna och toppskiktet av smyckemarknaden har varit motståndskraftig, säger han.
Utställaren:
Piero Marangon, VD för Nanis, är glada att träffa juvelerare igen.
– Vi har arbetat med många nya spännande kollektioner och projekt under denna tid av osäkerhet och vi kan knappt bärga oss tills vi får dela det med alla och får titta på människors ansikten igen och kunna prata med dem, masker eller ingen mask.
Piero Marangon fortsätter:
– Det framgår av en affärsanalys, av de senaste månaderna, att branschen reagerar bra på att restriktionerna lyfts och att vi äntligen är på väg tillbaka till normaliteten. Vi fortsätter att övervaka våra kunders plattformar för att uppfylla deras beställningar (mejl, virtuella presentationer, etc.). Jag tycker att det är särskilt intressant eftersom dessa faktorer ersatte VO (VicenzaOro) och fysiska utställningar. Det är därför vi investerade mycket pengar och energi i det. Vi förväntar oss att få chansen att utforska den nya innebörd som VO kommer att ha fått. Vi längtar efter att få veta vad VO, liksom live-evenemang i allmänhet, nu betyder för våra kunder. Hur mycket de saknat live-interaktioner och självklart hur det kommer att påverka marknaden.
Juveleraren:
Marie-Louise Martens, ägare av high-end smyckebutiken Leon Martens och ägare av Schaap & Citroen (17 high-end smycke- och klockbutiker i Nederländerna), är glad över att kunna besöka VicenzaOro. Hon känner sig säker på att organisatörerna av utställningen kommer att vidta alla nödvändiga åtgärder för att säkerställa en säker miljö för utställare och besökare.
– Vi ser fram emot att träffa våra leverantörer igen efter nästan två år av enbart kontakt online, säger hon.
– Utställningen erbjuder ett stort utbud av utställare av smycken, ädelstenar, förpackningar. Här kan vi hitta allt ifrån klassiska verk till den senaste designen. Även om det finns många länder representerade, så är det den italienska känslan som är den viktigaste anledningen till att vi kommer. Under många år har de italienska smyckedesignerna varit väl representerade i våra butiker. Det är nödvändigt att få se och känna på produkterna; det gör dem levande och det får än att brinna för dem.
Den kommande säsongen kommer, enligt vår mening, att vara positiv
– När det kommer till produktionen av vårt eget smyckesvarumärke är det viktigt för oss att få prata med tillverkarna och få förklara våra önskemål och utbyta idéer för att komma fram till det bästa resultatet för våra butiker. Den kommande säsongen kommer, enligt vår mening, att vara positiv, och vi kan redan nu den här sommaren känna att våra kunder är mycket intresserade av att köpa smycken. Vi är också positiva för 2022, men det kan naturligtvis alltid ske förändringar. År 2020 var ett sådant exempel.
Direktören för VicenzaOro:
Marco Carniello, Global Direktör för utställningen Smycken & Mode på IEG (Italian Exhibition Group), är medveten om ansvaret och tycker att mässan måste ha just denna roll, att skicka ut en positiv signal till branschen.
– Vi startar om verksamheten med nya innovationer och lockar tillbaka smyckeproffsen med ett live-evenemang. Vårt team arbetar hårt och är så entusiastiska över att se smyckesamfundet igen!
På frågan om säkerhetsåtgärder hänvisar Marco till en länk på webbplatsen (unb.iegexpo.it/safe-business-en) och berättar att det kommer att vara obligatoriskt att bära mask, samt att hålla avstånd. Ett vaccinpass eller motsvarande krävs även för att delta på mässan i Italien.
– Besökare på utställningen kommer hitta massor av nya kollektioner, tjänster och trender, eftersom varumärken inte har kunnat besöka en smyckeshow på över 2 år. Det perfekta sättet att förbereda för hösten/vintern- och julsäsongen, säger Marco entusiastiskt.
Dessutom säger utställningsdirektören;
– Vi lär oss att leva med risken för smitta genom att följa reglerna och respektera dem. Det går att göra, och optimismen återvänder genom att vi ser ljust på framtiden och börjar återinvestera!
Är du intresserad av att veta mer, kan du läsa om mässan här.
Om Esther LigthartEsther Ligthart har jobbat över 25 år inom smyckesindustrin. Idag skriver hon för flera internationella magasin och tidskrifter. Hon jobbar även som konsult för både smyckesmärken och guldsmeder. Hon är också skaparen och skribent för den populära smyckesbloggen bizzita.com.
Följ oss på Instagram och Facebook för en veckodos av härlig smyckesinspo! Läs om fler smyckemässors planer här.
Skriven av
Esther B.J Lightart