Berätta DIN historia!
Storytelling, det vill säga att man berättar en engagerande historia om sitt varumärke, är idag ett riktigt trendord. Och med goda skäl! Upptäck själv varför storytelling inte är en fluga och hur det faktiskt kan hjälpa dig att lyfta din verksamhet! Foto: Shutterstock
Storytelling, eller historieberättande om du så vill, har funnits sen tidernas begynnelse. Människor som samlas runt elden för att berätta sina historier har varit ett sätt att knyta band, forma åsikter och sprida kunskap. Något som vi decennier senare fortfarande håller fast vid!
Juveler och smycken är personliga lyxvaror som ofta köps som ett bevis på en känsla. Det kan handla om att uttrycka en känsla av till exempel kärlek eller tacksamhet och markerar ofta en speciell händelse i livet. Även för dem som köper smycken till sig själva. Smycket blir en markör och en påminnelse om något man alltid vill minnas.
Knyter an till varumärken som har en stark storytelling
Generation Z och Millenier är extra uppmärksamma på just detta! De söker autenticitet i sina produkter och knyter an till varumärken som har en stark storytelling.
Foto: Shutterstock
Fördelar med storytelling
- Historier vänder sig till den känslosamma, kreativa sidan av hjärnan. Genom att kombinera historier med fakta hjälper du kunden att känna sig säker i sitt köp.
- En historia fångar upp intresset hos kunden bra mycket bättre än att enbart rada upp en massa fördelar på rad om smycket.
- En bra historia fastnar! Människor älskar en bra historia och berättar gärna den vidare när de visar upp sitt smycke för andra.
Vad säger då andra i branschen om storytelling?
Jannie Iwema, ägare av Bonebakker som är den äldsta smyckesbutiken i Amsterdam säger:
– Idag handlar det bara om historien bakom smycket! Det handlar mycket mindre om status som det var mer av förr i tiden. Ädelstenar väljs ut med noggrannhet och historien bakom stenen märker vi blir allt viktigare för kunden.
Hina Israr från Zaabel, ett framstående smyckesmärke i Washington, bekräftar också att smycken blir meningsfulla för den yngre generationen när historien bakom går att relatera till.
Foto: Shutterstock
Hur applicerar du storytelling till din butik?
Allt börjar med att du måste lyssna riktigt noggrant på vad dina kunder har för önskningar och drömmar! Skapa en historia kring smycket som i förlängningen gör kunden till hjälten. Det handlar inte lika mycket om produkten längre, det handlar om vad produkten betyder för din kund.
Du kan antingen berätta något om en utvald ädelsten, där kunden kan knyta an till vad ditt varumärke står för. Vi tar ett exempel. Säg att du har en safir. Safiren är en symbol för lycka och helighet. Väv in den historien med din potentiella kunds historia och känsla.
Foto: Shutterstock
Kanske säger Mita Ohra från Ortaea det bäst; ”It’s all about a mutual story, intertwining with the jewellery that is chosen, or a gem filled with the meaning of love and uniqueness.”
Genom att berätta övertygande historier skapar du förtroende. Det kommer hjälpa ditt varumärke att knyta genuina band och i slutändan få kunden att känna sig säker och kompetent i sitt smyckesval. En väl berättad historia överlever i generationer, precis som en vacker ring, ett armband eller örhängen din kund har valt ut gör.
Om Esther LigthartEsther Ligthart har jobbat över 25 år inom smyckesindustrin. Idag skriver hon för flera internationella magasin och tidskrifter. Hon jobbar även som konsult för både smyckesmärken och guldsmeder. Hon är också skaparen och skribent för den populära smyckesbloggen bizzita.com.
Läs även gärna ”Smyckeshandeln behöver moderniseras!”
Skriven av
Esther Ligthart. Översatt av Miranda Karlsson