fbpx

Hur har coronapandemin påverkat guldsmedsbranschen?

Hur har egentligen coronapandemin slagit mot våra guldsmeder?

Coronaviruset gjorde sitt intåg i Sverige i början av 2020. Året blev inte som någon tänkt sig. Världen drabbades av en pandemi och allt ställdes på ända. I början av 2021 är pandemin fortfarande ytterst närvarande och flera branscher genomgår en ekonomisk kris. Men hur har coronaviruset påverkat våra guldsmeder?
kvinna i smyckesbutik
Branscher inom handeln befinner sig nu i ett än mer osäkert ekonomiskt klimat som en följd av färre kunder

Coronaviruset sätter branscher i brand

Just nu befinner vi oss mitt i coronavirusets framfart och fortfarande är det ingen som kan säga säkert när pandemin väntas vara över. På grund av pandemin har åtgärder unika för vår tid vidtagits världen över för att minska smittspridningen. Någonting som lett till att flera branscher blivit osäkra, gått med stor förlust och till och med varit nära sitt fall.

Branscher inom handeln som redan innan virusets utbrott hotades av e-handeln befinner sig nu i ett än mer osäkert ekonomiskt klimat som en följd av färre kunder. Fysiska butiker, restauranger och lokala aktörer har tvingats bomma igen och när vändningen kommer är ovisst. Under det år som coronaviruset blev ämnet på allas läppar slog även svenskarnas e-handel rekord. 2020 valde vi, i en ännu större utsträckning än innan, att sköta en större del av vår aktivitet digitalt.

Men hur har egentligen coronaviruset slagit mot våra guldsmeder? Vad har förändrats och hur ser framtiden för guldsmedsbranschen ut? Vi har pratat med guldsmeder i olika delar av landet för att ta reda på hur konsumenternas mönster förändrats under ett år som inte blev som någon tänkt sig.

onlineshopping
År 2020 slog svenskarnas e-handel rekord.

Förfrågan på vigselringar har minskat

En betydande intäkt för våra guldsmeder är beställningar av vigsel- och förlovningsringar. Precis som i många andra branscher präglas även smyckesbranschen av trender och mode. Men just vigsel- och förlovningsringar beställs året runt trots att efterfrågan givetvis ökar under de månader det är populärt att gifta sig. Med andra ord är just vigsel- och förlovningsringar en viktig, trygg och stabil inkomstkälla för många av Sveriges guldsmeder.

På Guldsmedjan i Borås arbetar guldsmed Johan Odén som tog över ägandeskapet av butiken av sin pappa och faster för tre år sedan. Guldsmedjan i Borås grundades av Johan Odéns farfar år 1962, och på guldsmedjan som varit mycket omtyckt i nästan 60 år har förändrade konsumentmönster varit en följd av pandemin.

– Vi har påverkats som de flesta andra som driver butik, med färre kunder. Den största skillnaden som påverkat oss mest negativt är att försäljningen av förlovnings- och vigselringar minskat eftersom många ställer in eller skjuter upp sina bröllop, säger Johan Odén.

Ett par med vigselringar

Det finns ändå ljus i mörkret

På Atelier Ajour i Stockholm arbetar guldsmed Stig Granlund, han har arbetat på Atelier Ajour sedan 1987 och ser, likt Johan Odén på Guldsmedjan i Borås, en minskning av beställningar på vigselringar.

Men trots en minskning av beställningar på vigsel- och förlovningsringar verkar det finnas ljus i mörkret

– Efterfrågan på Haute Joaillerie har ökat och beställningar av vigselringar minskat. Det kompenserar inte helt omsättningsmässigt men är ett gott tecken för utbildade guldsmeder, berättar Stig Granlund.

Men trots en minskning av beställningar på vigsel- och förlovningsringar verkar det finnas ljus i mörkret. Förutom att Guldsmedjan i Borås får in många kunder som säljer sitt gamla guld berättar Johan Odén om en annan del av verksamheten som fortfarande går bra.

– Tack och lov får vi fortfarande in mycket reparationer att arbeta med i verkstaden. Och även om försäljningen påverkats i butiken har vi ändå kunder som kommer och handlar.

Två askar med vigselringar

Hantverk i fokus

Trots att svenskarnas e-handel slog rekord under år 2020 visar vi även ett större intresse för närproducerat och hållbart. Någonting vi faktiskt visade stort intresse för redan innan coronaviruset slog till. Anledningen till minskade försäljningssiffror i vår lokala handel kan förhoppningsvis kopplas till de restriktioner och det ovissa ekonomiska läget som coronapandemin inneburit. Det skulle innebära att försäljningssiffror, i takt med att restriktionerna lättar, även de går upp igen.

På Guldsmed Björn Nilsson i Kristianstad arbetar Martin Nilsson som tillsammans med sin bror driver butiken i fjärde generationen. Guldsmedjan, som funnits ända sedan år 1900 har, trots färre kunder, endast märkt av en liten minskning i omsättning.

Martin Nilsson berättar att de är tacksamma över att coronaviruset, trots allt, inte slagit alltför hårt mot Guldsmed Björn Nilsson. Han betonar dock att hantverket och det personliga bemötandet blir, och verkar bli, allt viktigare.

– Hantverket, det vill säga verkstaden, blir viktigare och viktigare. Service och omtanke är också en del som blir viktigare för att våra kunder ska fortsätta att komma till oss istället för att handla på nätet. Vi ger våra kunder ett mervärde som inte nätet kan, fortsätter vi på det spåret är framtiden ljus, säger Martin Nilsson.

Förhoppningsvis kommer närproducerat, ursprungsdeklarerat och etiskt riktigt tillverkade smycken att uppgraderas

Och att själva hantverket verkar vara en betydande del för guldsmedsverksamheters framtid. Liksom för de kunder som väljer en lokal guldsmed framför näthandeln håller även Stig Granlund på Atelier Ajour med om.

– Pandemin förändrar människors värderingar och konsumtionsmönster. Bestående värden, närhet, och gemenskap ersätter en ytliga konsumtion. Den direkta kontakten mellan formgivande och tillverkande guldsmed värderas högre jämfört med smyckesdesigners ”fast fashion”-produkter. Förhoppningsvis kommer närproducerat, ursprungsdeklarerat och etiskt riktigt tillverkade smycken att uppgraderas, säger Stig Granlund.

Smycken från goda förhållanden ökar

Att vi i framtiden, förhoppningsvis, kommer att efterfråga smycken liksom andra varor, som kommer från goda förhållanden är troligt. I alla fall om vi tittar närmare på guldsmedsbranschens progressiva syn på just bra villkor och närproducerat. Långt innan pandemins intåg i vår vardag var det många guldsmeder som till stor del, eller helt gått över till 100 procent återvunnet guld. Någonting som många konsumenter efterfrågar och uppskattar.

Guldsmed filar på en ring

Efterfrågan väntas stiga på äkta hantverk

Guldsmedsbranschen har alltså, som en följd av coronapandemin, förändrats under det senaste året. Men trots att kunderna har blivit färre och att vissa intäkter minskat verkar det finnas hopp i horisonten. Hantverket fortsätter att värderas högt och kunderna efterfrågar genuiniteten i de tusenåriga metoder som fortfarande används flitigt av våra guldsmeder. I takt med att vi blir allt mer miljömedvetna men även insatta i missförhållanden vid såväl fast fashion som brytningen av nytt guld väntas efterfrågan på äkta hantverk att stiga.

Det vi som konsumenter kan göra för att stötta våra lokala guldsmeder är att fortsätta att ställa krav på produktion, ursprung och material

Slutresultatet av pandemin går emellertid inte att beräkna förrän den faktiskt är över. Vi befinner oss fortfarande mitt i den och vår vardag innebär fortfarande ovisshet och restriktioner. Och även när pandemin är över kommer slutresultatet av dess alla konsekvenser att ta många år av studier att ta fram. Hur människors beteenden faktiskt förändrats av, och under, coronavirusets närvaro är helt enkelt omöjligt att säga. Vi kan inte heller veta hur, när eller om våra beteenden och vanor kommer att återgå till hur de såg ut tidigare.

guldsmed arbetar

Resultatet av pandemin är ovisst

Att pandemin har påverkat de allra flesta delar av samhället vet vi. Hur konsekvenserna av den påverkan ser ut vet vi däremot inte riktigt. Vad som finns i askan av vår tids största virusutbrott är helt enkelt upp till tiden att visa. Det vi kan säga säkert är att våra guldsmeder har haft färre kunder än vanligt och att många lokala aktörer inom handeln under året tvingats stänga ner.

Tillsammans kan vi hitta en lösning

Det vi som konsumenter kan göra för att stötta våra lokala guldsmeder är att fortsätta att ställa krav på produktion, ursprung och material. Vi kan vända oss till mindre aktörer istället för större kedjor, och tillsammans med våra guldsmeder hitta lösningar som fungerar trots den situation vi befinner oss i.

– Vår önskan är att kunder som är oroliga för att besöka butiken hör av sig till oss. Då kan vi tillsammans hitta en lösning. Vi kan, till exempel, ta emot beställningar på telefon och lämna paketet utanför butiken eller skicka hem det till kunden, avslutar Johan Odén på Guldsmedjan i Borås.

blogga för ditt smyckeföretag
Tips!

Kan du inte få nog av inspiration av härliga smycken? Följ oss då på Instagram och Facebook för en veckodos! Eller varför inte läsa om varför du ska börja blogga för ditt smyckeföretag idag!

Relaterade artiklar

milano jewelry week faith jewels

Milano Jewelry Week – svensk juvelkonst prisad

Milano Jewelry Week är en av årets mest spännande smyckehändelser. I år glittrade den lite...

Kerstin Ohlin Lejonklou brosch guld

Kerstin Öhlin Lejonklou flyger fritt

Kerstin Öhlin Lejonklou är en av Sveriges främsta silversmeder och metallformgivare. I drygt sextio år...

armband av benny ilardogioielli

Fashion&Jewels – smyckerapport från Milano

Överdimensionerade smycken tar plats på catwalken under höstens modeveckor. Men vågar vi vanliga dödliga ta...

Helena Sandstrom The last swim

Smycken som konsthantverk på Stockholm Craft Week

Stockholm Craft Week är Sveriges största konsthantverksfestival som äger rum första veckan i oktober. En...

collier och örhänge med mosaik

Hur mycket är för mycket?

Tiden är förbi då kvinnor behövde vänta på ett frieri för att få ett vackert...

valkommen till jewa

Snart dags för JEWA

Den 6-8 september är det dags för guldsmedsbranschen att träffas på JEWA i Infracity, Upplands...

Cookies

Den här sidan använder cookies. Genom att använda sidan godkänner du användandet av cookies. Läs mer här.

Ok

Hantering av personuppgifter (GDPR)

NSG Sweden AB, samlar in och bearbetar dina personuppgifter för att anpassa din upplevelse av vår webbplats samt för att förbättra våra produkter och tjänster.

När som helst har du rätt att få tillgång till, korrigera och radera dina personuppgifter och att invända mot bearbetning av dina personuppgifter. Du kan utöva dessa rättigheter genom att skicka ett e-postmeddelande till följande adress info@aurumforum.se

NSG Sweden AB förbinder sig att respektera och skydda dina personuppgifter och din personliga integritet i enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till tredje part utan ditt godkännande.

JAG FÖRSTÅR