fbpx

Hållbara juveler i den digitala eran

Luxury Made in Piemonte

Piemonte Agency anordnade tillsammans med Chamber of Commerce of Alessandria och Valenza sitt event ”Luxury Made in Piemonte, A Jewel of Sustainability in the Digital Era.” Ett event som gör att det inte längre råder någon tvivel; hållbara juveler kommer spegla det nya decenniet.
AlexBall armband, halsband och örhängen
Foto: Alex Ball Milano

Valenza

Valenza är känd för sina otroliga färdigheter inom juvelkonst. Varumärken som Pasquale Bruni och Damiani, är bara några av de kända namnen som huserar här. Bulgari har också en stor fabrik här sedan 2018, för det är ändå i Valenza de skickligaste smyckeskonstnärerna ryktas finnas.

Staden består av blygsamma 19.000 invånare, men omarbetar ändå runt 45 ton guld varje år. 80% av de importerade ädelstenarna i Italien går direkt till de hundratals skickliga tillverkarna i staden Piemontese. Inte undra på att det var här Piemonte Agency valde att bjuda in ett stort antal internationella journalister till sitt event.

Hållbara juveler

Multikanaler och hållbarhet

Dessa två teman var glödheta under eventet och vida diskuterat på scenen av diverse experter.

E-jätten Alibaba talade inför en hänförd publik om att de nu kan erbjuda webbshoppar på deras plattform. Det här är ett stort steg, och ett tydligt kvitto på att Alibaba inte längre ”bara” spelar på den Asiatiska marknaden längre. Kina har länge varit en stor marknad och visar, till skillnad från andra marknader, en stabil ökning av nätshopping. 2017 stod Kina för 32% av den totala köpmarknaden av lyxvaror globalt. 2025 beräknas det öka till hela 70%!

En stabil ökning av nätshopping

Den italienska smyckesindustrin är inte sen på dessa siffror, och det märks att de ser detta som ett ypperligt tillfälle att hitta samarbeten med relevanta e-shopslösningar.

Hållbara juveler trendar även i motiv
Hållbara juveler trendar även i motiv.

Hållbara juveler i en global miljö

Mr. Antonelli, som är Web Project Manager på den framgångsrika och familjeägda lyxvarubutiken LuisaViaRoma, förklarade hur de lyckats växa från att vara en klassisk ”salubod”, till den världsomspännande lyxbutik de är idag. Detta tack vare sin globala e-handelsplattform där de säljer high-end produkter och accessoarer.

Konsumenten vill veta märkens moraliska värdegrund

Marco Giverso, ägaren av Giverso Gioielli i Turin, berättade utförligt om varför de valt att enbart fokusera på etiskt framtagna och miljömässigt hållbara smycken. Deras beundransvärda strategi ligger helt i linje med vad konsumenter spås värdera mer de närmsta åren. Det bör sägas att det inte är den mest bevandrade vägen att gå, men alla tecken indikerar faktiskt på att det konsumenter, Millennials och Gen Z (som kommer leda vägen), vill veta är företags och märkens moraliska värdegrund.

Guldsmed i Italien

Hur tar vi oss framåt?

Just nu är det många mindre smyckesföretag som försöker förstå hur man ska lyckas möta konsumenternas behov. Hur man skapar bra digitalt innehåll, hur man blir mer synlig och hur kan man tolka kundtrenderna både för idag och framtiden. Inte bara i sitt hemhörande land, utan även globalt! Var är det smartast att investera? Hur viktigt är det med CSR? Vad är Blockchain och vad kommer det betyda för spårbarheten av ädelstenar?

Som bransch behöver vi alla samlas tillsammans med experter för att utbyta kunskap

Events som Luxury in Piemonte haft är verkligen event som behövs.  Som bransch behöver vi alla samlas tillsammans med experter för att utbyta kunskap. Allt för att kunna ge gensvar till kundernas framtida behov. Vi vet allt för väl hur snabbt internet och AI utvecklas och faktiskt formar hela handelslandskapet. Vi förstår också allt för väl vikten av vårt egna ansvar som bransch.

Så hur går man då vidare? Vilka plattformar ska man investera i? Hur berättar man rätt historia och hur når man ut globalt? Det är alla frågeställningar du bör ställa dig om du håller på med smycken!

Ädelstensring
Esther Ligthart
Om Esther Ligthart

Esther Ligthart har jobbat över 25 år inom smyckesindustrin. Idag skriver hon för flera internationella magasin och tidskrifter. Hon jobbar även som konsult för både smyckesmärken och guldsmeder. Hon är också skaparen och skribent för den populära smyckesbloggen bizzita.com.

Läs även gärna “Smyckeshandeln behöver moderniseras!

Relaterade artiklar

milano jewelry week faith jewels

Milano Jewelry Week – svensk juvelkonst prisad

Milano Jewelry Week är en av årets mest spännande smyckehändelser. I år glittrade den lite...

Kerstin Ohlin Lejonklou brosch guld

Kerstin Öhlin Lejonklou flyger fritt

Kerstin Öhlin Lejonklou är en av Sveriges främsta silversmeder och metallformgivare. I drygt sextio år...

armband av benny ilardogioielli

Fashion&Jewels – smyckerapport från Milano

Överdimensionerade smycken tar plats på catwalken under höstens modeveckor. Men vågar vi vanliga dödliga ta...

Helena Sandstrom The last swim

Smycken som konsthantverk på Stockholm Craft Week

Stockholm Craft Week är Sveriges största konsthantverksfestival som äger rum första veckan i oktober. En...

collier och örhänge med mosaik

Hur mycket är för mycket?

Tiden är förbi då kvinnor behövde vänta på ett frieri för att få ett vackert...

valkommen till jewa

Snart dags för JEWA

Den 6-8 september är det dags för guldsmedsbranschen att träffas på JEWA i Infracity, Upplands...

Cookies

Den här sidan använder cookies. Genom att använda sidan godkänner du användandet av cookies. Läs mer här.

Ok

Hantering av personuppgifter (GDPR)

NSG Sweden AB, samlar in och bearbetar dina personuppgifter för att anpassa din upplevelse av vår webbplats samt för att förbättra våra produkter och tjänster.

När som helst har du rätt att få tillgång till, korrigera och radera dina personuppgifter och att invända mot bearbetning av dina personuppgifter. Du kan utöva dessa rättigheter genom att skicka ett e-postmeddelande till följande adress info@aurumforum.se

NSG Sweden AB förbinder sig att respektera och skydda dina personuppgifter och din personliga integritet i enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till tredje part utan ditt godkännande.

JAG FÖRSTÅR