Luxury Made in Piemonte
Piemonte Agency anordnade tillsammans med Chamber of Commerce of Alessandria och Valenza sitt event ”Luxury Made in Piemonte, A Jewel of Sustainability in the Digital Era.” Ett event som gör att det inte längre råder någon tvivel; hållbara juveler kommer spegla det nya decenniet. Foto: Alex Ball Milano
Valenza
Valenza är känd för sina otroliga färdigheter inom juvelkonst. Varumärken som Pasquale Bruni och Damiani, är bara några av de kända namnen som huserar här. Bulgari har också en stor fabrik här sedan 2018, för det är ändå i Valenza de skickligaste smyckeskonstnärerna ryktas finnas.
Staden består av blygsamma 19.000 invånare, men omarbetar ändå runt 45 ton guld varje år. 80% av de importerade ädelstenarna i Italien går direkt till de hundratals skickliga tillverkarna i staden Piemontese. Inte undra på att det var här Piemonte Agency valde att bjuda in ett stort antal internationella journalister till sitt event.
Multikanaler och hållbarhet
Dessa två teman var glödheta under eventet och vida diskuterat på scenen av diverse experter.
E-jätten Alibaba talade inför en hänförd publik om att de nu kan erbjuda webbshoppar på deras plattform. Det här är ett stort steg, och ett tydligt kvitto på att Alibaba inte längre ”bara” spelar på den Asiatiska marknaden längre. Kina har länge varit en stor marknad och visar, till skillnad från andra marknader, en stabil ökning av nätshopping. 2017 stod Kina för 32% av den totala köpmarknaden av lyxvaror globalt. 2025 beräknas det öka till hela 70%!
En stabil ökning av nätshopping
Den italienska smyckesindustrin är inte sen på dessa siffror, och det märks att de ser detta som ett ypperligt tillfälle att hitta samarbeten med relevanta e-shopslösningar.
Hållbara juveler trendar även i motiv.
Hållbara juveler i en global miljö
Mr. Antonelli, som är Web Project Manager på den framgångsrika och familjeägda lyxvarubutiken LuisaViaRoma, förklarade hur de lyckats växa från att vara en klassisk ”salubod”, till den världsomspännande lyxbutik de är idag. Detta tack vare sin globala e-handelsplattform där de säljer high-end produkter och accessoarer.
Konsumenten vill veta märkens moraliska värdegrund
Marco Giverso, ägaren av Giverso Gioielli i Turin, berättade utförligt om varför de valt att enbart fokusera på etiskt framtagna och miljömässigt hållbara smycken. Deras beundransvärda strategi ligger helt i linje med vad konsumenter spås värdera mer de närmsta åren. Det bör sägas att det inte är den mest bevandrade vägen att gå, men alla tecken indikerar faktiskt på att det konsumenter, Millennials och Gen Z (som kommer leda vägen), vill veta är företags och märkens moraliska värdegrund.
Hur tar vi oss framåt?
Just nu är det många mindre smyckesföretag som försöker förstå hur man ska lyckas möta konsumenternas behov. Hur man skapar bra digitalt innehåll, hur man blir mer synlig och hur kan man tolka kundtrenderna både för idag och framtiden. Inte bara i sitt hemhörande land, utan även globalt! Var är det smartast att investera? Hur viktigt är det med CSR? Vad är Blockchain och vad kommer det betyda för spårbarheten av ädelstenar?
Som bransch behöver vi alla samlas tillsammans med experter för att utbyta kunskap
Events som Luxury in Piemonte haft är verkligen event som behövs. Som bransch behöver vi alla samlas tillsammans med experter för att utbyta kunskap. Allt för att kunna ge gensvar till kundernas framtida behov. Vi vet allt för väl hur snabbt internet och AI utvecklas och faktiskt formar hela handelslandskapet. Vi förstår också allt för väl vikten av vårt egna ansvar som bransch.
Så hur går man då vidare? Vilka plattformar ska man investera i? Hur berättar man rätt historia och hur når man ut globalt? Det är alla frågeställningar du bör ställa dig om du håller på med smycken!
Om Esther LigthartEsther Ligthart har jobbat över 25 år inom smyckesindustrin. Idag skriver hon för flera internationella magasin och tidskrifter. Hon jobbar även som konsult för både smyckesmärken och guldsmeder. Hon är också skaparen och skribent för den populära smyckesbloggen bizzita.com.
Läs även gärna “Smyckeshandeln behöver moderniseras!“
Skriven av
Esther Ligthart. Översatt av Miranda Karlsson