Vad behöver smyckebranschen veta om denna generation?
Gen Z* är hett. Världens PR-folk försöker förstå den här generationen för att kunna ge råd till sina egna kunder, som mer än gärna vill komma åt den här nya generationens plånböcker. Vad behöver då smyckebranschen veta om Gen Z? Hur ska man marknadsföra?
Det är knappast brist på information om detta ämne. Det cirkulerar hur många rapporter och artiklar som helst på nätet. Men det föreligger en risk för att dessa rapporter bara kopieras och repeteras i all oändlighet – och då missar man vad Gen Z-världen verkligen är. Enligt Ben Varquez, vd för Youth Marketing Connection, är det mycket bättre att följa vissa journalister som verkligen har satt sig in i den här generationens värld och deras intressen, som exempelvis Taylor Lorenz och Kalhan Rosenblatt.
Gen Z vill ha äkthet, tillgänglighet och viktigast av allt: Ärlighet.
Ben Varquez har en poäng. Alba Cappellieri, professor vid institutionen för smycke & accessoar-design vid Milanos polytekniska universitet samt vd för juvelmuseet i Vicenza, säger att den här nya generationen definitivt är kritisk till dagens företagsvärld.
– Gen Z är relativt välinformerad och medveten om hur den egna konsumtionen påverkar omvärlden. Värde och kvalitet för dem innebär att service och produkter måste representera och ligga i linje med deras egna ideal.
– Enligt Ben Varguez uppskattar milleniegenerationen äkthet medan Gen Z kräver det.
Gen Z vill ha äkthet, tillgänglighet och viktigast av allt: Ärlighet. Innehåll som skapas för den här generationen måste vara spontant, lättsamt och relaterbart. Överdrivet tillsnyggade kampanjer och högbudgetproduktioner riskerar bara att bli avfärdade som oäkta.
Smycken och Gen Z
Ikoniska märken som skapar ett innehåll med bra storytelling har ett förtroendekapital. Och i Gen Z ser de en publik som strävar efter något extra – en publik som de hoppas kunna göra till morgondagens konsumenter. Hur ska man då nå Gen Z om sitt egna märke eller butik inte är ett berömt varumärke? När vi frågade Pernille Kok-Jensen, som ansvarar för kulturella insikter på Fitzroy Communications i Amsterdam, säger hon att det avgörande är att verkligen förstå Gen Z. Hon beskriver den här hyperuppkopplade demografiska gruppen genom tre olika ”attityder”.
De tre attityderna:
Fluide står för phygital, på svenska fygital (det vill säga en blandning av digitalt och fysiskt) samt hybrid och friktionsfritt. Tänk den flytande synen på kön idag. Män som bär pärlor och broscher och som införlivar teknik med bling – en blandning av det analoga och det digitala. Här finns också ett intresse för organiskt och handtillverkade. Smycken från mindre, oberoende märken och guldsmeder/designers med som samspelar med sina konsumenter.
Fragile står för faran att förlora kontakten med sig själv när man konstant är uppkopplad. Mjuka värden som empati och medkänsla står högt i kurs eftersom de hjälper oss att hitta tillbaka till oss själva. ”Infobesity”, det vill säga informationsöverbelastning, föder en längtan efter avkoppling i verkliga livet. Avkoppling för kropp och själ på retreat och en djup uppskattning för naturen uppskattas. När det gäller smycken, tänk natur och multisensoriska upplevelser. Design med stora fjädrar, skalbaggar och löv införlivas i kläderna.
Fierce står för ilska och aktivism. Gen Z är arg på tidigare generationer för att de överlämnar en planet i det stadium den nu är i, miljömässigt och politiskt. Smycken som de älskar är vintage eller som skapats av återvunnet eller fairmined guld. De kräver hållbarhet och vill veta var just du står i frågan. Var uppriktig med dina intentioner och syftet med ditt märke, och skapa kontakt genom att dela med dig av relevanta värden.
Till sist: Goda nyheter!
De experter vi pratat med förväntar sig en ökad efterfrågan på smycken. Det viktigaste rådet från dem, är att inkludera Gen Z i era beslut, era historier och era problem. Bjud in dem till styrelserummet! De uppskattar att få vara en del av lösningen. Som en ung professionell Gen Z sade: ”Sträck ut din hand till oss, vi är hyperuppkopplade och alltid online!”.
* Generation Z, eller Gen Z, är en benämning på personer som växt upp efter millennieskiftet. Ibland preciserat som personer födda mellan 1995 och 2012. Andra förekommande namn är zoomers, post-millenniumgenerationen eller iGenerationen.
Om Esther LigthartEsther Ligthart har jobbat över 25 år inom smyckesindustrin. Idag skriver hon för flera internationella magasin och tidskrifter. Hon jobbar även som konsult för både smyckemärken och guldsmeder. Hon är också skaparen och skribent för den populära smyckebloggen bizzita.com.
Skriven av
Esther Lightart, Översättning Kina Andersson