Smyckesföretaget Paula Lindgren har runt 100 000 följare i sina sociala kanaler. Grundarna Paula Lindgrens och Daniel Skölds framgång där hänger helt på en aktiv närvaro med genomtänkta individuella strategier för respektive kanal. Paula berättar att hon lägger cirka två timmar om dagen på sociala medier, som i dagsläget inkluderar Facebook, Instagram, Youtube, Tumblr, Pinterest och Snapchat. Då ingår både att skapa eget innehåll, prata med kunder och hålla koll på vad som händer i branschen.
– Våra följare är väldigt aktiva och engagerade och det beror mycket på att jägare är en sammansvetsad grupp. Jakt är en stor del av deras identitet. Men det beror också på att vi själva är väldigt aktiva, engagerade och personliga i våra kanaler, säger Paula Lindgren.
Paula Lindgrens bästa marknadsföringstips för guldsmeder:
För nybörjaren
1. Bara börja. Vänta inte på bättre tider utan starta upp konton och sätt igång. Testa dig fram, kolla hur andra gör så lär du dig snabbt.
2. Sluta noja. De allra flesta bryr sig mest om sig själva och kommer knappt märka om du gjort ett misstag som du själv tycker är jättepinsamt. Det här gäller för övrigt även IRL. 🙂
3. Ingen är perfekt. Sträva inte efter perfektion utan efter att förbättra dig. Annars kommer du aldrig lägga upp något innehåll.
4. Kanalval. Kan du bara lägga kraft på en kanal rekommenderar vi Instagram för guldsmeder. Där funkar det bäst att lägga upp fina bilder på smycken helt enkelt. På Instagram finns heller inte lika många företagssidor att konkurrera med som på Facebook.
5. Uppdatera ofta. Har du tid att ta en kaffe har du tid att uppdatera dina sociala medier. När du får in rutinen går det fort.
1. Fina bilder. Det finns många smarta hjälpmedel för att fixa snygga bilder, till exempel apparna Coloursplash och Canva. Men det finns en uppsjö så testa dig fram. NSG har även en jättesmart Fotobox som hjälper dig ta proffsiga bilder på dina smycken med telefonen.
2. Sammanhängande flöde. Blanda inte privata strandbilder med bilder på dina smycken med bilder på rostbiffen i ugnen. Tänk igenom vad som är intressant för dina följare och varför de valt att följa just ditt företag. Paketera ett tydligt innehåll för kunden.
3. Var bjussig och utbildande. Lägg upp en video när du löder, prata om processen bakom smycket, få dina följare att förstå och uppskatta hantverket. Då blir det också lättare att motivera dina priser.
4. Vikten av en dialog. Det funkar inte att bara lägga upp saker och sitta och vänta på likes. Du måste själv vara aktiv och gilla, dela, kommentera och diskutera för att inte rankas ner i flödet.
5. Kampanjer. Lägg pengar på Facebook- och Instagram-annonsering. Det kostar väldigt lite men ger mycket tillbaka. Facebook premierar även att du är en betalande kund och ger dina inlägg mer organisk spridning.
1. Våga video! Det gör inget om du stakar dig, hostar etc. Folk gillar äkthet och responsen på video är oftast mycket högre än på bilder.
2. Top of mind. Vi säljer lyxprodukter och kan inte förvänta oss direkta säljresultat efter ett inlägg i sociala medier – som till exempel ett bijouterie-företag kan. Däremot kan vi jobba hårt för att vara top of mind hos kunden när de vill köpa ett betydelsefullt smycke.
3. Genuina relationer. Smycket är egentligen en oviktig metaprodukt. Ditt jobb är att motivera varför kunden ska köpa en handsmidd ring och inte ett avsågat rör från Guldfynd. Och det kan du bara göra genom en personlig och genuin relation till kunden. De ska vilja köpa sitt speciella smycke av just dig och ingen annan!
NSG Sweden AB, samlar in och bearbetar dina personuppgifter för att anpassa din upplevelse av vår webbplats samt för att förbättra våra produkter och tjänster.
När som helst har du rätt att få tillgång till, korrigera och radera dina personuppgifter och att invända mot bearbetning av dina personuppgifter. Du kan utöva dessa rättigheter genom att skicka ett e-postmeddelande till följande adress info@aurumforum.se
NSG Sweden AB förbinder sig att respektera och skydda dina personuppgifter och din personliga integritet i enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till tredje part utan ditt godkännande.