Följ oss på Instagram och Facebook för en veckodos av härlig smyckesinspo! Gillar du den här artikeln? Då vill vi tipsa om ”Den högsta lyxen – Chopards resa mot hållbara smycken”.
Gryning i New York. Femte Avenyn ligger folktom. En taxi stannar till vid Tiffany & Co. Audrey Hepburn stiger ur, iförd den ikoniska svarta Givenchy-klänningen – den mest berömda ”Black Dress” av dem alla och designad för just Audrey. Hon är smyckad med gigantiska bijouteripärlor, örhängen och en liten tiara i den lika berömda, höga håruppsättningen. Långa operahandskar på. Hepburn stannar upp en stund innan hon går fram till butiken med skyltfönster gnistrande av juveler. Dröjer sig kvar och betraktar prakten – allt medan hon, mycket elegant, tar fram en pappersmugg med kaffe och ett wienerbröd ur en papperspåse och avnjuter sin, ja frukost på Tiffanys.
I’m just crazy about Tiffany’s
Med filmen ”Breakfast at Tiffany’s” från 1961 blev New Yorks legendariska juvelhus en del av filmhistorien. Och butiken med adress 727 5th Avenue blev en turistattraktion för de som besöker New York. Idag kan man förresten äta frukost på riktigt här, på The Blue Box Café (just nu är det dock stängt på grund av renovering. På närmare håll finns ett The Blue Box Café på Harrods i London också.).
“I’m just crazy about Tiffany’s” säger Hepburns karaktär, Holly Golightly i filmen. “Nothing bad could ever happen to you at Tiffany’s” säger hon om sin tillflyktsort. Men varför ta några risker… Under själva filminspelningen lär 40 vakter och försäljare ha samlats för att vaka över juvelerna. Vad jag förstår var “Breakfast…” också den första film som fick tillstånd att filma inne i Tiffanys salonger.
Trots rollfiguren Holly Golightlys passionerade förhållande till Tiffanys, bär aldrig skådespelerskan Audrey Hepburn några juveler därifrån i filmen. Däremot bär hon den berömda, gula Tiffany-diamanten på 128,54 carat, infattad i ett halsband av juvelhusets berömde designer Jean Schlumberger, på en PR-bild för filmen. Man ser också en skymt av halsbandet i en scen där Holly/Audrey besöker butiken med sin granne. Hepburn skrev senare ett brev till Tiffany & Co, med ord lånade från John Keats: “A thing of beauty is a joy forever.”
En av världens största och finaste gula diamant
Tiffany-diamanten är en av världens största och finaste gula diamant och så nära en amerikansk kronjuvel man kan komma. Den har blivit en självklar ikon i modevärlden och på röda mattan. Medan den blå Hope-diamanten förknippas med olyckor och ond bråd död, representerar Tiffany-diamanten det motsatta. Den tycks fylld med solsken och glädje.
Den är ovärderlig – i den meningen att den aldrig kommer att säljas. Diamanten är en del av Tiffanys ”Archive Collection” och har funnits i juvelhuset nästan lika länge som juvelhuset själv. Den har blivit dess ambassadör och representerat Tiffany på internationella utställningar genom tiderna och så klart lyst upp det egna skyltfönstret. 1955 låg den i handen på en ängel, en skulptur av guldtråd som hängde i skyltfönstret: Det berättas att diamanten glittrade så mycket att fotgängare på andra sidan gatan kunde se den…
Det var i september 1833 som Charles Lewis Tiffany och John B. Young öppnade en butik på 259 Broadway i New York, en butik som sålde smycken, brevpapper och lyxvaror. De nöjde sig inte heller med att produktartiklarna var av högsta kvalitet, såväl förpackningar som kataloger skulle vara topnotch. När de förvärvande den gula diamanten var de sedan länge etablerad som en stor aktör på ädelstensmarknaden.
Den gula diamanten upptäcktes 1878 i Kimberley-gruvan i Sydafrika och vägde då 287,42 carat. Året därpå köpte Charles Lewis Tiffany den för 18 000 dollar. Gula diamanter får sin färg av kväve, som förekommer som spårämne i nästan alla diamanter. Gula toner anses i vanliga fall sänka stenens värde. Men om stenen istället är kraftigt gul faller den under benämningen Fancy och blir istället mer dyrbar och eftertraktad. Speciellt om den är så stor som Tiffany-diamanten.
Diamanten skickades till Tiffanys förnämlige gemmolog George Frederic Kunz i Paris som tillsammans med andra experter studerade råstenen under ett år innan den slipades. Resultatet: En kuddformad slipning med totalt 82 fasetter – vilket är 24 fler fasetter än i den traditionella briljantslipningen, för att ge maximal briljans.
Genom åren är det bara fyra kvinnor som burit den i offentlighetens ljus. Audrey, på den där PR-bilden. Och före henne var det den amerikanska societetskvinna Mrs. E. Sheldon Whitehouse som bar den på en välgörenhetstillställning 1957. (Där för övrigt Jackie Kennedy lär har varit med; visst kan man nästan tänka sig att hon säkert hade fått bära den om man vetat att det var en blivande First Lady och stilikon framför andra.) Lady Gaga bar den under Oscarsutdelningen 2019 (ett halsband som skapades 2012 till juvelhusets 175-årsjubileum).
Beyoncé bär den nu, eller i alla fall i Tiffanys senaste kampanj ”About Love”. Det är en tydlig flirt med filmen. Hon sjunger ”Moon River”, ledmotivet från filmen – som även Audrey Hepburn gjorde. Beyoncé bär också en liknande klänning, långa svarta handskar och hög håruppsättning. En look som för övrigt Lady Gaga också lät sig inspireras av till Oscarsgalan 2019.
Jean Schlumberger, han som formgav det där halsbandet som Audrey bär på PR-fotot, var Tiffanys första designer. Han tillträdde 1956 och anses som den som formade varumärket till det ikoniska juvelerarhus det är idag. Det första han gjorde när han började hos Tiffany, var att föreställa sig hur han skulle kunna infatta Tiffany i olika smycken och hans ”Wardrobe of Settings ” publicerades i Vouge tillsammans med ett foto av fotografen Irving Penn.
Schlumbergers originalskisser kan man se på Musée des Arts Décoratifs i Paris – som också postumt förärade honom en retrospektiv utställning “Un Diamant dans la Ville” 1995. Legender såsom Jackie Kennedy (se där!) Lauren Bacall och Elizabeth Taylor har alla burit Schlumbergers smycken. Den mest kända designen signerad Schlumberger är ”Bird on a Rock” som man också kan se i den senaste kampanjen.
Nu i veckan har Tiffany & Co. öppnat en butik i Stockholm, närmare bestämt på Birger Jarlsgatan 5. Amerikas kronjuvel lär vi nog inte få se, men bland kollektionerna som kommer att visas i butiken finns några av världens mest exklusiva diamanter och ädelstenar, samt kollektioner av smycken och juveler som på olika sätt format Tiffany & Co.
Vem vet, kanske en ny Audrey Hepburn kliver ur en taxi en tidig morgon, går fram till skyltfönstret och betraktar prakten – allt medan hon, mycket elegant, tar fram en pappersmugg med kaffe och ett wienerbröd ur en papperspåse och avnjuter sin, ja frukost på Tiffanys.
Följ oss på Instagram och Facebook för en veckodos av härlig smyckesinspo! Gillar du den här artikeln? Då vill vi tipsa om ”Den högsta lyxen – Chopards resa mot hållbara smycken”.
NSG Sweden AB, samlar in och bearbetar dina personuppgifter för att anpassa din upplevelse av vår webbplats samt för att förbättra våra produkter och tjänster.
När som helst har du rätt att få tillgång till, korrigera och radera dina personuppgifter och att invända mot bearbetning av dina personuppgifter. Du kan utöva dessa rättigheter genom att skicka ett e-postmeddelande till följande adress info@aurumforum.se
NSG Sweden AB förbinder sig att respektera och skydda dina personuppgifter och din personliga integritet i enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till tredje part utan ditt godkännande.