fbpx

Tiffany & Co. och den berömda gula diamanten

Tiffany & Co. öppnar butik i Stockholm

Audrey Hepburn bar visserligen aldrig några smycken från Tiffany & Co. i ”Breakfast at Tiffany´s” men hennes charmiga porträtt av Holly Golightly skrev in New Yorks berömda juvelhus i filmhistorien. Däremot bär hon den gula Tiffany-diamanten, en av världens största och finaste gula diamanter på en PR-bild för filmen. I år fyller filmen 60 år och Tiffany & Co. hyllar den med en kampanjfilm där Beyoncé bär diamanten. Här berättar Aurumforum mer om New Yorks legendariska juvelhus och den berömda diamanten (samt att Tiffany & Co. öppnar butik i Stockholm).
Audrey Hepburn med Tiffany & Co. gula diamant
Audrey Hepburn med den berömda, gula Tiffany-diamanten på 128,54 carat, som hon bar på en PR-bild inför filmreleasen.

Breakfast at Tiffany’s

Gryning i New York. Femte Avenyn ligger folktom. En taxi stannar till vid Tiffany & Co. Audrey Hepburn stiger ur, iförd den ikoniska svarta Givenchy-klänningen – den mest berömda ”Black Dress” av dem alla och designad för just Audrey. Hon är smyckad med gigantiska bijouteripärlor, örhängen och en liten tiara i den lika berömda, höga håruppsättningen. Långa operahandskar på. Hepburn stannar upp en stund innan hon går fram till butiken med skyltfönster gnistrande av juveler. Dröjer sig kvar och betraktar prakten – allt medan hon, mycket elegant, tar fram en pappersmugg med kaffe och ett wienerbröd ur en papperspåse och avnjuter sin, ja frukost på Tiffanys.

I’m just crazy about Tiffany’s

Med filmen ”Breakfast at Tiffany’s” från 1961 blev New Yorks legendariska juvelhus en del av filmhistorien. Och butiken med adress 727 5th Avenue blev en turistattraktion för de som besöker New York. Idag kan man förresten äta frukost på riktigt här, på The Blue Box Café (just nu är det dock stängt på grund av renovering. På närmare håll finns ett The Blue Box Café på Harrods i London också.).

“I’m just crazy about Tiffany’s” säger Hepburns karaktär, Holly Golightly i filmen. “Nothing bad could ever happen to you at Tiffany’s” säger hon om sin tillflyktsort. Men varför ta några risker… Under själva filminspelningen lär 40 vakter och försäljare ha samlats för att vaka över juvelerna. Vad jag förstår var “Breakfast…” också den första film som fick tillstånd att filma inne i Tiffanys salonger.

tiffany & co. fifth avenue flagship
Tiffanys flaggskeppsbutik ligger på 727 5th Avenue i New York.

Audrey bar aldrig Tiffany-smycken i filmen

Trots rollfiguren Holly Golightlys passionerade förhållande till Tiffanys, bär aldrig skådespelerskan Audrey Hepburn några juveler därifrån i filmen. Däremot bär hon den berömda, gula Tiffany-diamanten på 128,54 carat, infattad i ett halsband av juvelhusets berömde designer Jean Schlumberger, på en PR-bild för filmen. Man ser också en skymt av halsbandet i en scen där Holly/Audrey besöker butiken med sin granne. Hepburn skrev senare ett brev till Tiffany & Co, med ord lånade från John Keats: “A thing of beauty is a joy forever.”

En av världens största och finaste gula diamant

Tiffany-diamanten är en av världens största och finaste gula diamant och så nära en amerikansk kronjuvel man kan komma. Den har blivit en självklar ikon i modevärlden och på röda mattan. Medan den blå Hope-diamanten förknippas med olyckor och ond bråd död, representerar Tiffany-diamanten det motsatta. Den tycks fylld med solsken och glädje.

En del av Tiffanys ”Archive Collection”

Den är ovärderlig – i den meningen att den aldrig kommer att säljas. Diamanten är en del av Tiffanys ”Archive Collection” och har funnits i juvelhuset nästan lika länge som juvelhuset själv. Den har blivit dess ambassadör och representerat Tiffany på internationella utställningar genom tiderna och så klart lyst upp det egna skyltfönstret. 1955 låg den i handen på en ängel, en skulptur av guldtråd som hängde i skyltfönstret: Det berättas att diamanten glittrade så mycket att fotgängare på andra sidan gatan kunde se den…

Det var i september 1833 som Charles Lewis Tiffany och John B. Young öppnade en butik på 259 Broadway i New York, en butik som sålde smycken, brevpapper och lyxvaror. De nöjde sig inte heller med att produktartiklarna var av högsta kvalitet, såväl förpackningar som kataloger skulle vara topnotch. När de förvärvande den gula diamanten var de sedan länge etablerad som en stor aktör på ädelstensmarknaden.

Breakfast at Tiffanys film
Filmen ”Breakfast at Tiffany´s” fyller 60 år i år.

En exceptionell gul diamant

Den gula diamanten upptäcktes 1878 i Kimberley-gruvan i Sydafrika och vägde då 287,42 carat. Året därpå köpte Charles Lewis Tiffany den för 18 000 dollar. Gula diamanter får sin färg av kväve, som förekommer som spårämne i nästan alla diamanter. Gula toner anses i vanliga fall sänka stenens värde. Men om stenen istället är kraftigt gul faller den under benämningen Fancy och blir istället mer dyrbar och eftertraktad. Speciellt om den är så stor som Tiffany-diamanten.

Diamanten skickades till Tiffanys förnämlige gemmolog George Frederic Kunz i Paris som tillsammans med andra experter studerade råstenen under ett år innan den slipades. Resultatet: En kuddformad slipning med totalt 82 fasetter – vilket är 24 fler fasetter än i den traditionella briljantslipningen, för att ge maximal briljans.

Tiffany & Co. berömda yellow diamond
Den berömda, gula Tiffany-diamanten på 128,54 carat. Den beräknas vara värd 280 miljoner kronor.

Kvinnorna som burit den gula Tiffany-diamanten

Genom åren är det bara fyra kvinnor som burit den i offentlighetens ljus. Audrey, på den där PR-bilden. Och före henne var det den amerikanska societetskvinna Mrs. E. Sheldon Whitehouse som bar den på en välgörenhetstillställning 1957. (Där för övrigt Jackie Kennedy lär har varit med; visst kan man nästan tänka sig att hon säkert hade fått bära den om man vetat att det var en blivande First Lady och stilikon framför andra.) Lady Gaga bar den under Oscarsutdelningen 2019 (ett halsband som skapades 2012 till juvelhusets 175-årsjubileum).

Beyoncé bär den nu, eller i alla fall i Tiffanys senaste kampanj ”About Love”. Det är en tydlig flirt med filmen. Hon sjunger ”Moon River”, ledmotivet från filmen – som även Audrey Hepburn gjorde. Beyoncé bär också en liknande klänning, långa svarta handskar och hög håruppsättning. En look som för övrigt Lady Gaga också lät sig inspireras av till Oscarsgalan 2019.

Beyonce bär den gula diamanten från Tiffany & Co.
Den senaste kampanjen från Tiffany & Co. är en klar flirt med Breakfast at Tiffanys´s.

Tiffanys första designer

Jean Schlumberger, han som formgav det där halsbandet som Audrey bär på PR-fotot, var Tiffanys första designer. Han tillträdde 1956 och anses som den som formade varumärket till det ikoniska juvelerarhus det är idag. Det första han gjorde när han började hos Tiffany, var att föreställa sig hur han skulle kunna infatta Tiffany i olika smycken och hans ”Wardrobe of Settings ” publicerades i Vouge tillsammans med ett foto av fotografen  Irving Penn.

Örhängen skapad av Schlumberger och Tiffany & Co.

Vackra örhängen av Tiffany´s designer Jean Schlumberger.

Diamantring från Schlumberger på Tiffany & Co.

En underbar diamantring av Tiffany´s designer Jean Schlumberger.

Örhängen av Schlumberger

Fantastiska örhängen av Tiffany´s designer Jean Schlumberger.

Armband från Tiffany & co.

Smycke av Tiffany´s designer Jean Schlumberger.

Diamantring från Schlumberger

Vacker ring av Tiffany´s designer Jean Schlumberger.

ring från tiffany & co.

Fantastisk ring av Tiffany´s designer Jean Schlumberger.

Schlumbergers originalskisser kan man se på Musée des Arts Décoratifs i Paris – som också postumt förärade honom en retrospektiv utställning “Un Diamant dans la Ville” 1995.  Legender såsom Jackie Kennedy (se där!) Lauren Bacall och Elizabeth Taylor har alla burit Schlumbergers smycken. Den mest kända designen signerad Schlumberger är ”Bird on a Rock” som man också kan se i den senaste kampanjen.

Brosch av Schlumberger
Jean Schlumberger var Tiffanys första designer. Hans mest kända design är "Bird on a Rock" som finns med i Holiday-kollektionen som finns tillgänglig från mitten av november.

Tiffany öppnar butik i Stockholm

Nu i veckan har Tiffany & Co. öppnat en butik i Stockholm, närmare bestämt på Birger Jarlsgatan 5. Amerikas kronjuvel lär vi nog inte få se, men bland kollektionerna som kommer att visas i butiken finns några av världens mest exklusiva diamanter och ädelstenar, samt kollektioner av smycken och juveler som på olika sätt format Tiffany & Co.

Vem vet, kanske en ny Audrey Hepburn kliver ur en taxi en tidig morgon, går fram till skyltfönstret och betraktar prakten – allt medan hon, mycket elegant, tar fram en pappersmugg med kaffe och ett wienerbröd ur en papperspåse och avnjuter sin, ja frukost på Tiffanys.

 

Armband med svarta opaler från Chopard
Tips!

Följ oss på Instagram och Facebook för en veckodos av härlig smyckesinspo! Gillar du den här artikeln? Då vill vi tipsa om ”Den högsta lyxen – Chopards resa mot hållbara smycken”.

Relaterade artiklar

milano jewelry week faith jewels

Milano Jewelry Week – svensk juvelkonst prisad

Milano Jewelry Week är en av årets mest spännande smyckehändelser. I år glittrade den lite...

Brosch sofia schwan

W.A. Bolin – en familjehistoria i juvelernas...

Hovjuvelerare åt fem ryska tsarer, en tsarinna och tre svenska kungar. Vi talar om svenska...

Kerstin Ohlin Lejonklou brosch guld

Kerstin Öhlin Lejonklou flyger fritt

Kerstin Öhlin Lejonklou är en av Sveriges främsta silversmeder och metallformgivare. I drygt sextio år...

armband av benny ilardogioielli

Fashion&Jewels – smyckerapport från Milano

Överdimensionerade smycken tar plats på catwalken under höstens modeveckor. Men vågar vi vanliga dödliga ta...

Helena Sandstrom The last swim

Smycken som konsthantverk på Stockholm Craft Week

Stockholm Craft Week är Sveriges största konsthantverksfestival som äger rum första veckan i oktober. En...

collier och örhänge med mosaik

Hur mycket är för mycket?

Tiden är förbi då kvinnor behövde vänta på ett frieri för att få ett vackert...

Cookies

Den här sidan använder cookies. Genom att använda sidan godkänner du användandet av cookies. Läs mer här.

Ok

Hantering av personuppgifter (GDPR)

NSG Sweden AB, samlar in och bearbetar dina personuppgifter för att anpassa din upplevelse av vår webbplats samt för att förbättra våra produkter och tjänster.

När som helst har du rätt att få tillgång till, korrigera och radera dina personuppgifter och att invända mot bearbetning av dina personuppgifter. Du kan utöva dessa rättigheter genom att skicka ett e-postmeddelande till följande adress info@aurumforum.se

NSG Sweden AB förbinder sig att respektera och skydda dina personuppgifter och din personliga integritet i enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till tredje part utan ditt godkännande.

JAG FÖRSTÅR