Följ oss på Instagram och Facebook för en veckodos av härlig smyckesinspo! Eller läs mer om smyckestajlingtips för sommaren här.
”Hortus Deliciarum” är Guccis andra high jewelry-kollektion, skapad av Alessandro Michele. Den är nog den vackraste av alla sommarens kollektioner. De flesta är nog bekanta med Micheles ofta knasigt överdådiga stil. Hans första high jewelry-kollektion var också just det medan årets kollektion är vacker. Han har skapat ett ljuvligt färg- och formspel som liksom påminner om en trädgård i full blom. På närmare håll upptäcker man detaljer som stjärnor och små blommor. Färgsättningen är djärv men också elegant och romantisk.
Ett ljuvligt färg- och formspel som liksom påminner om en trädgård i full blom
Tips: Guccis kampanj på Youtube där en kvinnofigur av gräs och blad liksom svävar runt bland blommor, ormar och fåglar. Som både juvelnörd och trädgårdsfantast faller jag handlöst.
Boucheron fortsätter att väcka uppmärksamhet med material och tekniker man inte är van att se i high jewelry-kollektioner. Claire Choisne, som är det franska juvelhusets konstnärliga ledare, är kreativiteten personifierad. I kollektionen ”Carte Blanche” har hon samarbetat med ett franskt industriföretag och lyckats ta fram en beläggning med bland annat bergskristall (som för övrig är en favoritädelsten hos Boucheron) och keramik, som ger en holografisk effekt. Sedan accentuerar hon sina skapelser med diverse färgstenar och diamanter.
Nya element letar sig in allt oftare i dagens high jewelry-kollektioner, med nya former, ny teknik och nya material. På senare tid har även ”unisex-design” tagit plats. Anrika Chaumet använde sig också av en manlig modell i sin reklamkampanj för kollektionen ”Torsade de Chaumet” för att understryka detta.
Rörelse är ett grundelement hos det franska juvelmärket Messika. Ofta upplever man att diamanterna (fokus ligger på diamanter, som bara ibland får sällskap av andra stenar) liksom flyter eller flyger över huden eftersom så lite metall syns. Just den aspekten är extra stark i nya kollektionen ”Magnetic Attraction”.
Med sin minimalistiska stil och förkärlek till asymmetri har hon lyckats bli favorit bland fashionistas
Valérie Messika, grundaren av märket, är också en designer som gärna uppdaterar den traditionella juvelstilen. Med sin minimalistiska stil och förkärlek till asymmetri har hon lyckats bli favorit bland fashionistas världen över. Tips: Spana in samarbetet med Kate Moss.
Bulgaris kollektion ”MAGNIFICA” är mer traditionell än tidigare år och utan ett specifikt tema, som exempelvis förra året då barockens arkitektur i Rom stod i fokus. I år litar man helt på stenarnas tjuskraft – som i halsbandet med fem fantastiska (paraiba)turmaliner.
Piaget fortsätter att utforska ädelstenarnas lyster under olika förhållanden. I ”Extraordinary Lights” undersöker man mörkret och låter sig inspireras av hur natthimlen ser ut när den lyses upp av månsken, av ljusstrålen från en ficklampa, av vårt norrsken och av skimret hos vingarna på en skalbagge.
Blissful Lights-smyckena är synnerligen uppseendeväckande
Ett tema som sedan byggs upp runt en stor mittsten. Blissful Lights-smyckena är synnerligen uppseendeväckande (en serie med gula diamanter av sällsynt hög kvalitet). Halsbandet med en 10.12 carat stor gul diamant kan dessutom lyftas ur och sättas in i en ring.
Cartier har väl alltid förtrollat sin omvärld och i kollektionen ”Sixième Sens” gör man allt för att tilltala, och lura, våra sinnen. Välkända motiv lyfts så klart fram, som pantermotivet som här kommer i en ”digital” version i halsbandet Pixelage. Som namnet antyder upplever man det nästan som en pixlad bild av juvelhusets berömda motiv där pixlarna (som representerar pälsen) är tillverkade av onyx och vita, gula och orange diamanter.
I ”Dior Rose” lyfts Christian Diors favoritblomma fram. Victoire de Castellane, Diors konstnärliga ledare inom juveler, ”avbildar” den exakt i vissa smycken medan man i andra anar känslan av en ros. Vissa smycken sprakar av färger från olika ädelstenar medan andra är monokroma. Även här upplever man en viss pixlad effekt, bland annat med opalens hjälp.
Louis Vuitton firar 200 år och kollektionen ”Bravery” hyllar modet hos den unge man som en gång lämnade sitt hem och sedermera grundade ett modeimperium. Francesca Amfitheatrof, konstnärlig ledare, leker med mönster och symboler som är viktiga för modehuset.
Chanels kollektion är en hyllning till modehusets berömda parfym No 5 som fyller hundra år i år. Juvelerna är tänkta att återspegla parfymen och flaskan på ett eller annat sätt. Mästerverket är halsbandet 55.55 med en smaragdslipad diamant som ska påminna om den berömda parfymflaskans form, och som väger symboliska 55.55 carat – siffran fem var Coco Chanels favoritsiffra.
Caroline Scheufele, delägare och konstnärlig ledare för Chopard, är känd för sin lekfulla juveldesign. I ”Red Carpet Collection” brukar hennes kreativitet få extra fria tyglar. I år är det paradiset som står för inspirationen, en fantasivärld fylld med drömmar och optimism. Tips: Läs också vår artikel om Chopards resa mot hållbar lyx här.
Är ni i Paris, besök oberoende juveldesignern Lydia Courteilles underbara sagovärld på Rue Saint-Honoré! I senaste kollektionen ”Fragrant Concubine” har Lydia hittat inspiration från Sidenvägen i Kina.
NSG Sweden AB, samlar in och bearbetar dina personuppgifter för att anpassa din upplevelse av vår webbplats samt för att förbättra våra produkter och tjänster.
När som helst har du rätt att få tillgång till, korrigera och radera dina personuppgifter och att invända mot bearbetning av dina personuppgifter. Du kan utöva dessa rättigheter genom att skicka ett e-postmeddelande till följande adress info@aurumforum.se
NSG Sweden AB förbinder sig att respektera och skydda dina personuppgifter och din personliga integritet i enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till tredje part utan ditt godkännande.