Inkludering och mångfald - 2 begrepp som alla borde lära sig mer om
Vad betyder inkludering och mångfald – egentligen? Finns de på checklistan i varje företags marknadsföringsplan i dag? Eller är det två begrepp som ALLA smyckeföretag, från detaljister till tillverkare, borde lära sig mer om? Trendiga marknadsföringstermer
Inkludering, äkthet, hållbarhet, mångfald och socialt ansvar är några av de trendigaste orden inom marknadsföring i dag. Vi har satt strålkastarljus på hållbarhet ett lång tag nu, vi har lärt oss allt om socialt ansvar och kan se att äkthet är något företag ännu kämpar med. Men inkludering och mångfald har blivit högsta prioritering under 2020, och kommer att bli ännu viktigare kommande år.
Vad handlar inkludering om?
Inkludering och mångfald är två oskiljaktiga termer. Mångfald på en arbetsplast innebär att man anställer människor av olika kön, ålder, ras, hudfärg och kulturell bakgrund, inklusive människor från HBTQ-gemenskapen.
Det är viktigt med mångfald på arbetsplatsen.
PK (politisk korrekt) eller Policy?
Inom marknadsföring ser vi att inkludering och mångfald poppar upp överallt. Sätt på Netflix och spana in hur man inom filmens värld nu vänder sig bort från hjältinnor och hjältar som är stöpta i en och samma perfekta form. Idag finns det hjältar i alla storlekar, alla åldrar och raser, och man gör gärna en poäng av påpeka att vi alla har samma värde. Vi ser samma sak inom reklam, det senaste åren har mångfald letat sig in i nästan alla annonser. Varför? Är det för att vara hipp eller för att vara politiskt korrekt?
Istället borde inkludering vara policy hos varje företag och en del av dess DNA
Det är en hårfin skillnad mellan läpparnas bekännelse och att genuint bry sig om något, säg Black Lives Matter-rörelsen. Kliver du över denna gräns innebär det att du går i NFL:s (National Fotball Leauge) fotspår, som bannlyste rasism men som samtidigt straffade de som knäböjde sig under nationalsången (för att protestera mot rasism och polisvåld mot svarta. Reds anm.) Eller Amazon, som skapade en fantastisk reklamfilm där de anställda kallas för hjältar men där verklighetens anställda gick ut i strejk för att påvisa företagets brist på omsorg om sina anställda. Det är allt utom trovärdigt, och motreaktionen kan bli stor. Istället borde inkludering vara policy hos varje företag och en del av dess DNA. Varför? Enkelt: För att skapa en bättre värld och för att det gör arbetsplatsen mer effektiv.
Black Lives Matter-rörelsen.
Det är viktigt med mångfald och inkludering inom reklam.
Det nya ledarskapet
Harvard Business Review (ett månatligt magasin om management. reds anm.) skriver att det som ledaren i ett företag säger eller gör har 70 procents betydelse för huruvida en anställd känner sig inkluderad eller inte.
Ju mer anställda känner sig inkluderade, ju bättre presterar de. Dagens ledare behöver bli inkluderande, konstaterar man i artikeln. Ett inkluderande ledarskap är en avgörande förmåga. Det hjälper organisationer att anpassa sig till olika kunder, marknader, idéer och talang. Enligt Harvard Business Review finns det sex särskilda drag som dessa ledare har gemensamt:
- Synligt engagemang
- Ödmjukhet
- Medvetenhet om fördomar
- Nyfikenhet på andra
- Kulturell intelligens
- Effektivt samarbete
Hur man ska applicera detta i smyckebranschen
Om du undrar hur du ska kunna anpassa dig till eller tillämpa detta i din egen marknadsföring eller på arbetsplatsen – börja med att vara nyfiken. Andra steg kanske kan vara att se över marknadsföringsstrategin. Hur inkluderande är den? Vad kan förbättras? Finns det någon blind fläck?
När du anställer, försök skapa mångfald
Det är inte längre någon skam att erkänna att man har fördomar; att vara ödmjuk inenbär en möjlighet att växa och skapa kontakt. Empati lämnar utrymme för att se andra och acceptera andra som de är. I de fall du vanligen skulle anställa en ung kvinna, varför inte anställa en som är äldre eller av annat kön? Och när du anställer, försök skapa mångfald genom att ge någon jobbet som har samma potential men med en annan kulturell bakgrund än som är generellt förekommande i ditt företag. Det kan låta som en tvingande intellektuell övning för somliga medan det är naturligt för andra. Hur som helst: Inkludering och mångfald är viktiga.
Det finns många anledningar att anpassa sig till denna nya och snällare verklighet men den kanske viktigaste är denna: att dina kunder bryr sig. De bryr sig om vilka val du gör, och vilka värderingar du har. Se till att de älskar dig på grund av dessa!
Om Esther LigthartEsther Ligthart har jobbat över 25 år inom smyckesindustrin. Idag skriver hon för flera internationella magasin och tidskrifter. Hon jobbar även som konsult för både smyckesmärken och guldsmeder. Hon är också skaparen och skribent för den populära smyckesbloggen bizzita.com.
Vill du läsa fler artiklar av Ester? Då tipsar vi om om Smyckeshandeln behöver moderniseras!
Skriven av
Esther B.J Lightart